Skip to main content
IT-sikkerhed

Check e-mails i udlandet?

Skærpet sikkerhed når du checker SDU mails på din telefon i udlandet.

Af Servicedesken, , 03-07-2021

For proaktivt at imødekomme en øget aktuel sikkerhedstrussel, har SDU IT  1. juli 2021 aktiveret et sikkerhedstiltag som vil kunne ramme dig hvis du vil checke din SDU-mail på en mobiltelefon i udlandet (og i enkelte tilfælde også indenfor Danmarks grænser hvis du er på 5G netværk).

Mobiltelefonen kan checke mails mod SDU's systemer på flere måder, og som bruger er det ikke umiddelbart til at se hvordan forbindelsen "bagved" fungerer. Men én af de måder telefonerne forbinder på når der skal hentes mails er sikkerhedsmæssigt meget uhensigstmæssig, og denne type forbindelse har vi derfor været nødsaget til at spærre for.

Det betyder at du bliver hindret adgang og systemet sender en automatisk mail til dig om at din konto er spærret. Mailens formulering er ikke optimal og kan give anledning til spørgsmål.

Det er heldigvis relativt let at få telefon til at forbinde til SDU's mailsystem på den rigtige måde.

  • Fjern din SDU mail-konto i den indbyggede mailapp (IOS mail og Android Mail) eller Outlook app hvis du allerede anvender den
  • Download Microsoft Outlook fra App Store og Google Market (hvis du ikke allerede har den installeret)
  • Konfigurer Outlook-app med O365

Har du problemer eller spørgsmål til ovenstående skal du ikke tøve med at kontakte os i Servicedesken på +45 6550 2990 eller servicedesk@sdu.dk

Ansvarlig for siden: SDU IT

Redaktionen afsluttet: 03.07.2021