Søg
Studerende
Ansatte
Find
Center for Grundskoleforskning
Center for Grundskoleforskning
Vi er et forskningscenter, der ønsker at gøre en forskel lokalt, nationalt og internationalt. I vores forskning har vi et praksisrettet fokus på didaktik og skoleudvikling, og vi stræber efter at fremme det gode børne- og ungeliv i et bæredygtighedsperspektiv.
Aktuelt
Ny Rapport
24.03.2025
Ny rapport: Min nye kunstige ven - Legende undersøgelser af kunstig intelligens i skolefritidsordninger
Hvad sker der, når man introducerer generativ kunstig intelligens (GKI) i SFO’ens værkstedspædagogik? Det har projektet 'Min Nye, Kunstige Ven: Legende undersøgelser af kunstig intelligens i skolefritidsordninger' fra Center for Grundskoleforsknings fokusområde digital-børnemagt.nu undersøgt med støtte fra BUPL’s forskningspulje.
Kronik
19.03.2025
Der er brug for en ny vej mellem forbud og frihed, når det gælder brug af mobil i skolen
I dag bringer centerledere Nikolaj Elf og Thomas Skovgaard sammen med lektor og fokusområdeleder Thomas Enemark Lundtofte en kronik i Dagbladet Information, hvor de kommenterer på Trivselskommissionens anbefalinger om et mobilforbud i skolen. Her peger de bl.a. på, hvordan disse afspejler centrale paradokser i dansk skolepolitik og behovet for en tredje vej mellem forbud og frihed.
Ph.d.-Kursus
17.01.2025
Ph.d.-kursus: Forskning i fag, skole og profession i et uddannelsessystem under forandring
I forlængelse af vores årlige konference i Center for Grundskoleforskning afholdt forskningsprogrammet 'Fag, Skole og Profession' et ph.d.-kursus for ph.d.-studerende med interesse inden for disse områder af grundskolen.
Konference
16.01.2025
Årlig Konference i Center for Grundskoleforskning
Tirsdag d. 14. januar afholdte vi Center for Grundskoleforsknings årlige konference. Årets tema var skole- og professionsudvikling - hvordan får vi det til at ske? Til dagen havde vi inviteret to hovedtalere, et panel til paneldebat og arrangeret fire workshops.
Bevilling
16.12.2024
Bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond
I løbet af 2024 har flere projekter i og på tværs af Center for Grundskoleforsknings fokusområder modtaget bevillinger fra Danmarks frie forskningsfond.
Ny kommunikationsmedarbejder
15.11.2024
Ny kommunikationsmedarbejder i Center for Grundskoleforskning
Camilla Marnil Klenow er startet som ny kommunikationsmedarbejder i Centeret. Hun afløser Louise Stjerne Madsen, som fortsætter som kommunikationsmedarbejder på Institut for Idræt og Biomekanik på SDU, hvor hun bl.a. er en del af Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) og World Playground Research Institute.
Bevilling
10.10.2024
At mestre eksamen er en kompetence
Lektor Jens Jørgen Hansen fra Institut for Medier, Design og Uddannelsesvidenskab har modtaget godt 3 millioner fra Danmarks Frie Forskningsfond til et projekt om eksamen som en særlig social praksis.
Nyhed
20.08.2024
Ny antologi udforsker aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse
Center for Grundskoleforskning er klar med en ny antologi, der dykker ned i de udfordringer og muligheder, som præger ledelsen af de danske grundskoler.
Nyhed
30.05.2024
Forskere skal kortlægge skolekoncerters betydning
Med et generøst bidrag fra Augustinus Fonden kan Levende Musik i Skolen (LMS) nu starte forskningsprojektet ‘Når musikken spiller’, der skal sætte fokus på betydningen af børns møde med den levende musik.
Konference
10.05.2024
Skolelederkonference: Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse nu og i fremtiden
Skoleledelse spiller en central rolle for skolens udvikling, men hvilke perspektiver og udfordringer står skolelederne overfor i forbindelse med de kommende ændringer af folkeskolen?
Nyhed
08.05.2024
Er skrivning for noget for mig?
Mange elever lykkes ikke med at blive gode skrivere i folkeskolen. Et nyt forskningsprojekt sætter fokus på udviklingen af elevernes skrivekundskaber i danskfaget.
Nyhed
12.04.2024
Hvordan går det med trivslen i folkeskolen?
Nogle taler om trivselskrise, mens nationale målinger viser, at de fleste børn og unge trives. Så hvad er op og ned i debatten om børn og unges trivsel? Det har vi spurgt trivselsforsker lektor Eva Lykkegaard om.
Nyhed
05.04.2024
Mere dialog i klassen kan skabe højere trivsel
Kun en lille del af eleverne i de danske grundskoler deltager aktivt i den mundtlige undervisning, viser forskning. Et nyt forskningsprojekt vil ændre praksis i skolerne og har potentialet til at forbedre trivslen.
Nyhed
04.03.2024
Center for Grundskoleforskning udgiver antologien Bæredygtige Skoleliv
Med lanceringen af antologien sætter vi øget fokus på forskning om, med og for grundskolen i et bæredygtighedsperspektiv.
Call for papers
20.02.2024
Nyt tidsskrift for danskdidaktisk forskning
Tidsskrift for danskdidaktisk forskning (TfD) er et nyt open access-tidsskrift, der publicerer videnskabelige, fagfællevurderede artikler om danskdidaktisk forskning og øvrig forskning i skolens førstesprogsfag i Norden. Der er nu åbent for at indsende artikler.
Nyhed
17.01.2024
Ny centerkoordinator i Center for Grundskoleforskning
Karoline Lund Nielsen er startet som ny centerkoordinator i centeret. Karoline afløser Mette Rose Kjær Thomsen, der fra januar 2024 går i gang med sit ph.d.-projekt.
Bevilling
01.12.2023
Nyt forskningsprojekt skal undersøge skolefaget ”Dansk som andetsprog”
Dansk som andetsprog (DSA) kommer tilbage som undervisningsfag på læreruddannelsen, men hvad er det for et skolefag, de lærerstuderende vil møde i praksis? Det skal nu undersøges med midler fra ph.d.-rådet under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Bevilling
23.11.2023
Godt 22 millioner til europæisk projekt, som belyser børns kulturforståelse
Med bevillingen fra Horizon Europe, der er den første af sin art til det Humanistiske Fakultet, vil projektet EXPloring and Educating Cultural literacy Through Art (EXPECT_Art) bidrage til social forandring for marginaliserede grupper i Europa ved at udforske nye metoder til at udvikle kulturforståelse blandt skolebørn og andre grupper.
Nyhed
23.11.2023
Centerleder Nikolaj Elf bliver ny formand for Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning pr. 1. december 2023
Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund har udpeget Nikolaj Elf, professor i uddannelsesvidenskab og centerleder i Center for Grundskoleforskning, som ny formand for en 4-årig periode. Nikolaj Elf afløser professor Jeppe Bundsgaard.
Bevilling
15.11.2023
Dialogisk Undervisning skal styrke sammenholdet og læring i klassen
3 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til projekt, som skal undervise de kommende lærere i skolerne i at anvende inkluderende dialoger til at styrke en tryg skolekultur og elevernes læring.
-
Nyhedsbrev
Tilmelding til nyhedsbrev
Hold dig opdateret på kommende aktiviteter, udgivelser og arrangementer ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev.
Læs mere -
Partnerskab
Tæt partnerskab med det gode børne- og ungeliv i centrum
Professionshøjskolerne Absalon, UC SYD, UCL og UCN og Syddansk Universitet udgør partnerskabet i Center for Grundskoleforskning
Mød alle partnere her