Skip to main content
HR

Indretning af skærmarbejdsplads

Arbejdsmiljøkontoret har udarbejdet en vejledning om indretning af skærmarbejdspladser. Vejledningen kan både bruges i arbejdsmiljøgruppens arbejde og som hjælp til at arbejde helhedsorienterende og systematisk i forebyggelsen af ergonomiske belastninger, men ligeledes til individuelt brug og hjælp. 

Branchearbejdsmiljørådet for Privat Kontor og Administration (BAR Kontor) har også udarbejdet en folder, der vejleder i, hvordan man indretter sin skærmarbejdsplads korrekt for at undgå gener i muskler og led: 'Arbejde ved computer'.

COWI har udarbejdet en folder, der kort vejleder i korrekte stillinger, indretning af arbejdspladsen, korrekt lysforhold etc. Læs vejledningen her: 'Ergonomi og skærmarbejde - kort fortalt'.

Inspiration til indretning af skærmarbejdsplads fra dr: 'Sådan indstiller du din it-arbejdsplads'

Til de medarbejdere som har et mobilt kontor og som ofte arbejder med bærbar PC i længere tid ad gangen, findes der her nogle gode råd til korrekt arbejdstilling med henblik på at undgå gener og smerter: 'Pas på den bærbare og andre gode råd'

Tidligere ansat på Syddansk Universitet, Fysioterapeut Else Marie Holm-Jørgensen har udarbejdet en række gode råd til korrekt brug af tastatur og mus og vejledning i den rigtige arbejdsstilling:

På SDU har er der mulighed for at anskaffe sig flere former for digitale arbejdsredskaber. Valgene af digitale arbejdsredskaber er begrundet ud fra de arbejdsopgaver du skal varetage, men det kan være svært at finde frem til hvad man skal vælge.

Derfor har SDU i samarbejde med COWI, som er universitets ergonomiske arbejdsmiljørådgiver, udarbejdet en vejledning i ergonomisk korrekt brug af digitale arbejdsredskaber. Vejledningen guider en rundt i, hvad man bør overveje ved valg af digitalt arbejdsredskab samt hvordan man bedst anvender disse for at reducere ergonomiske gener.

Vejledning i digitale arbejdsredskaber

Bilag til vejledning 

Som arbejdsmiljøgruppe kan I være med til at skabe de optimale rammer for jeres kollegaer ved i samarbejde med nye såvel som gamle kollegaer gennemgå indretningen af deres kontorarbejdsplads. I kan få hjælp til gennemgang med denne tjekliste, som er udarbejdet af Arbejdsmiljøkontoret: ’Tjek din kontorarbejdsplads’.


Sidst opdateret: 05.07.2022