Skip to main content
Ledelseskompas

Mentorordning for nye ledere

Ramme og forpligtelse

Mentor/mentee relationen er en ramme for faglig og personlig karriereudvikling for begge parter.

Det enkelte par er de primære ansvarlige for kvaliteten og udbyttet af relationen. Mentee er ansvarlig for samtalens indhold, og mentor for rammerne og processen. Det er vigtigt, at begge parter er afklarede om deres rolle og afstemmer forventninger til mentorforløbet; herunder fortrolighed.

HR-Service/Konsulentgruppen varetager mentorordningen og matcher mentorer og mentees. Matchet sker ved, at HR opbygger et kartotek af frivillige mentorer. På lederintroduktionsprogrammet bliver nye ledere tilbudt mentorordningen. I matchet sikrer vi, at der ikke er en reference mellem mentor og mentee. Vi matcher kvalitativt, det vil sige, du bliver sat sammen med en mentor/mentee, hvor vi – i samarbejde med dig - vurderer, at der er et potentiale for et udbytterigt samarbejde.

Mentor og mentee aftaler selv indbyrdes mødefrekvensen. Forventet antal møder er ca. 2-4 møder på et år á 2 timer. En mentorrelation forventes at vare et år, men kan forlænges efter aftale.

Der er mulighed for sparring med en konsulent fra HR.

Hvad kan du få ud af at være mentor

Du træder ind i et rum, hvor du afprøver og udvikler alle aspekter af den professionelle samtale. Du arbejder med dine kompetencer til at udvikle og motivere andre. Din mentee leverer indholdet - dét, hun/han gerne vil arbejde med - og du har ansvaret for den enkelte samtales rammer og den løbende proces. Sæt i fællesskab din mentees karrieremæssige overvejelser under lup, anlæg nye perspektiver, afprøv scenarier og brug dit karrieremæssige overblik.

Få igennem din mentee et vindue ind til de næste generationer på universitetet og giv dine egne erfaringer videre.

Bliv udfordret på viden, ønsker og kompetencer. I processen italesætter du egen erfaring og viden. Det skærper din bevidsthed og erkendelse om egne kompetencer og udviklingsmuligheder fremover.

Du kan indgå i netværk med de øvrige mentorer, hvor du kan arbejde med mentorrollen og de refleksioner, du får på baggrund af at være mentor.

Hvad kan du få ud af at være mentee

En mentor er en uafhængig og fortrolig samtalepartner, som ikke er en del af din dagligdag, og som du ikke har noget referenceforhold til. Sæt din karrierestrategi under lup og afprøv scenarier, inden du fører dem ud i livet. Her kan du tale om emner, det ikke er oplagt at vende med en kollega eller din chef.

Når du taler med din mentor om dine ambitioner og værdier i arbejdslivet, vil din mentors input skabe mulighed for afklaring og præcisering og efterfølgende refleksioner og erkendelser. Det giver dig et afsæt for din videre faglige og personlige udvikling.

Brug programmet som afsæt for personlig og karrieremæssig udvikling. Afdæk dine styrker og udviklingsområder, få sparring på konkrete problemstillinger i hverdagen, udforsk og test ideer, visioner, muligheder og løsninger. Definer dine mål sammen med din mentor og bliv holdt fast på at nå dem.

Du kan indgå i netværk med de øvrige mentees, hvor du kan arbejde med menteerollen og de refleksioner, den afstedkommer.


Tilbage til netværk for ledere

Kontakt:

Organisationskonsulent Martin Karstoft, Mail: karstoft@sdu.dk, Mobil: 6011 2790

Send en mail

Sidst opdateret: 07.06.2022