Skip to main content
Servicesider

Få mere viden om generativ AI

Viden.ai

Viden.ai drives og udvikles af Per Størup Lauridsen, Cand.it og it-pædagogisk medarbejder, og Claus Scheuer-Larsen, Lektor og it-ansvarlig. De er tilknyttet Odense Tekniske Gymnasium, men driver dette site ved siden af qua deres teknologiske interesse.

Al materiale og de nyheder, der udsendes, kan tilgås fra flere niveauer i uddannelsessektoren. Siden indeholder både forskning, anmeldelser af forskellige generative AI-produkter, samt betragtninger på anvendelse og etik i uddannelse – både i undervisning og til eksamenen.

Siden er inddelt i et åbent område, som alle har adgang til, og et lukket medlemsområde. I det åbne område skrives der generelt om forskellige eksempler på AI brugt i undervisningen, uden at gå i dybden med den tekniske del. Det er derimod gemt til medlemmer af siden. Det er gratis at blive medlem, og der opfordres til ikke at dele indhold med de studerende.

 

AI i teori og praksis

AI i teori og praksis drives og udvikles af Elisabeth Muth Andersen, lektor i dansk sprog og kommunikation på SDU og er i gang med en kandidatgrad i data science.

Siden har fokus på at introducere til hvordan AI-teknologier virker, hvordan man bedst kommer i gang eller får nogle gode vaner når man bruger AI, og den giver et indblik i nogle af de måder AI-teknologier bruges i kvalitativ forskning.

Siden bygger på forskning der henvises til, samt eksempler på anvendelser og henvisninger til konkrete AI-teknologier. Teknologierne udvikler sig hurtigt, og siden er ikke udtømmende ift. hvilke teknologier der findes, hvad de bruges til, og hvor effektive de er. På siden findes litteratur om etiske problemstillinger samt råd til hvordan man kan afprøve og vurdere teknologier. Man må regne med at skulle bruge tid på at sætte sig ind i hvordan de enkelte teknologier virker, afprøve om de virker efter det ønskede formål, og når de anvendes til akademiske undersøgelser, skal man ligeledes sikre sig at det er gennemskueligt hvordan AI-teknologierne anvendes, og hvad implikationerne er.

 

Sidst opdateret: 23.09.2024