Skip to main content
Servicesider

Hvad sker der på SDU?

SDU er et epicenter for kreativitet og eksperimenter, når det kommer til at udforske generativ AI teknologien både i uddannelse, forskning og i administration. Der en række initiativer i gang både på fakulteterne og i de forskellige afdelinger i Fællesadministrationen, der skal sikre viden om teknologien og lære medarbejderne at anvende den i deres daglige arbejde. Allerede nu er der også nye tiltag og tilbud, der kommer forskere, undervisere, studerende og øvrige ansatte til gavn.

Oplevelserne med teknologien er også meget forskellige.  Nogle har hurtigt taget den til sig og integreret den som en naturlig del af den samlede IT-pakke, som SDU-ansatte navigerer i.  Andre bruger den ikke rigtig, enten fordi det ikke falder naturligt for dem, eller fordi de ikke kan se den direkte forbindelse til deres eget arbejde.

Adskillige kolleger er blevet overrasket og delvist skuffet over, at det ikke er så nemt, som det fremstår i diverse reklamespots fra Tech-firmaerne bag AI-chatbots. 

Det kræver teknik at lave gode prompts, så det gør en forskel i arbejdet, og man skal tage sig tid til at lære værktøjerne at kende. Det er ikke anderledes end med mange andre nye IT-programmer og IT-systemer, man bliver præsenteret for.

Nej, ikke endnu. Dette skyldes to ting: Økonomi og sikkerhedsvurdering.


Der er endnu ikke afsat midler til at finansiere de ekstra licensudgifter, og Copilot 365 er endnu ikke sikkerhedsgodkendt. Sikkerhedsgodkendelsen afventer bl.a. at sikre dokumenter og Teams, så du, som bruger, ikke får adgang til data, du ikke skal have adgang til.

Nej, ikke endnu.
Lige nu bliver der eksperimenteret med at bygge SDU chatbots i AI Studio via Microsoft Azure. Det sker i regi af projekt Generativ AI i Administrationen.
Der er ved at blive gjort gode erfaringer i, hvad der skal til for at få chatbotten til at virke som ønsket.
Der afventer også her sikkerhedsvurderinger – både til systemet, men også til de chatbots, der bygges.

Hvis du alligevel selv ønsker at bygge sin egen chatbot i arbejdsregi via tjenester, som du har købt dig adgang til, så vær opmærksom på SDU Guidelines for data- og informationssikkerhed, samt ophavsret vedr. generativ AI!

Stil dig selv disse spørgsmål, og så hav tålmodighed – det tager længere tid, end du måske regner med:

  • Hvilken type chatbot ønsker du at bygge?
    Definér et klart formål: Bestem præcist, hvad din chatbot skal kunne. Skal den besvare ofte stillede spørgsmål, yde kundeservice, eller noget helt tredje? Jo mere specifikt formålet er, desto bedre kan du skræddersy din chatbot.

 

  • Hvilken platform eller værktøj vil du bruge?
    Vælg en sikker platform: Undersøg, hvordan udbyderen af platformen/værktøjet håndterer dine data, så du vælger noget sikkert. En god tommelfingerregel er at bruge platforme/værktøjer, som har datacentre i Europa, da det så lever op til de europæiske krav for håndtering af data.

 

  • Hvilken slags data har du til rådighed?
    Saml relevant data: Sørg for at have en stor og varieret mængde data, som din chatbot kan trænes på. Dette kan være samtaler, artikler, FAQ'er eller andre relevante tekster.

    Kvalitet frem for kvantitet: Det er vigtigt, at dataene er af høj kvalitet og relevant for dit formål. Undgå fejlbehæftede, forældede eller vildledende oplysninger.Varier dataen: Prøv at inkludere forskellige stilarter, tonefald og kompleksitetsniveauer i dine data for at gøre din chatbot mere robust.

    Strukturér dine data: Organiser dine data på en måde, som gør det nemt for modellen at forstå. Du kan f.eks. bruge et format, hvor hver dataenhed består af en indgang (f.eks. et spørgsmål) og en udgang (f.eks. et svar).

 

  • Hvilke funktioner ønsker du, at din chatbot skal have?
    Eksperimenter med parametre: De fleste sprogmodeller har forskellige parametre, som du kan justere for at optimere chatbottens ydeevne. Prøv dig frem med forskellige indstillinger for at finde den bedste konfiguration.

    Role playing: Giv modellen en rolle eller en personlighed for at skabe en mere engagerende samtale.

    Safety measures: Implementer sikkerhedsforanstaltninger for at forhindre din chatbot i at generere skadelige eller diskriminerende indhold.

    Test og evaluer: Test din chatbot grundigt med forskellige typer af input for at identificere potentielle problemer og områder, hvor den kunne forbedres.

SDU eScience Center er en enhed, der er dedikeret til at støtte forskning gennem effektiv udnyttelse af data, modellering og beregning.

  • Centret tilbyder en række tjenester og faciliteter til forskere, herunder udvikling af AI-værktøjer til forskere. Centret udvikler nye AI-værktøjer og -metoder, der kan bruges til at analysere store datasæt, identificere mønstre og træffe beslutninger. Et af værktøjerne er U-Cloud.

    UCloud er en platform til interaktive, højt ydende beregninger, velegnet til følsomme dataanalyser i overensstemmelse med GDPR-reglerne. UCloud er bygget fra bunden efter strenge sikkerheds- og databeskyttelsesprincipper. Alle systemerne på eScience Centeret testes mod omfattende sikkerhedsbenchmarks af Center for Internet Security (CIS).

 

  • SDU eScience er ISO/IEC27001:2013-certificeret siden februar 2020, det første danske universitet eller offentlige institution, der er certificeret i landet.

 

Sidst opdateret: 23.09.2024