Skip to main content

Kodeks for deltagelse i onlineundervisning på Det Humanistiske Fakultet 

Onlineundervisning stiller anderledes krav til studerende, undervisere og universitet end normal fysisk undervisning. Onlineundervisningen afvikles enten synkront (fx ved live sessioner i en online platform), asynkront (fx vha. videoer eller opgaver, som gøres tilgængelige på SDUs e-læringsplatform) eller som en kombination af synkrone og asynkrone aktiviteter. Det er en anden måde at modtage undervisning på – og det stiller krav til både undervisere og studerende om forberedelse, nærvær og deltagelse. 
Dette kodeks er tænkt som et supplement til den almindelige forventningsafstemning mellem undervisere og studerende i forbindelse med onlineundervisningen.

Det forventes naturligvis – som ved fysisk undervisning – at du deltager i så meget undervisning som overhovedet muligt. Alle undervisningsaktiviteter er vigtige i forhold til at sikre dig et rigt læringsudbytte.

Kommunikér med og giv feedback til underviseren

Underviseren er fysisk længere væk, end han/hun plejer at være, og det kan være frustrerende for både den studerende og underviseren. Er der noget i den digitale undervisning, der fungerer mindre godt, er det en god ide at give din underviser noget konstruktiv feedback. Stil gerne spørgsmål og kom med feedback i selve undervisningssituationen – det er ekstra vigtigt, når du ikke møder din underviser ansigt til ansigt. Brug ellers de kommunikationsveje, som din underviser stiller til rådighed. Det kan også være en god ide, at holdet ved kursusstart aftaler med underviseren, hvordan man kan give feedback på undervisningen.

Studerende og undervisere skal være klar til undervisningen ved timens start 

Det vil sige: 

  • Man har undervisningsmaterialer klar, er ”tanket op” på mad og kaffe/the inden undervisningens begyndelse
  • Hvis det er muligt, bør man sidde ved et bord – det giver den bedste arbejdsstilling
  • Studerende og underviser skal være logget på ved undervisningsstart og med tændt webkamera. Der kan dog være situationer, hvor det er mere hensigtsmæssigt at slukke for kameraet – dette aftales mellem underviser og studerende 

Der skal være ro omkring de studerende og underviser – det giver alle mulighed for at koncentrere sig om undervisningen  

Det vil sige: 

  • Mikrofonen er på mute, når man ikke siger noget. 
  • Brug efter aftale med underviseren chatten eller ’raise hand’-funktionen til at markere, at du har et spørgsmål eller en kommentar
  • Undgå at foretage dig ting på skærmen, som er distraherende, og som fjerner fokus fra undervisningen – for dig og for de andre.
  • Gør ikke ting, som du ikke ville gøre, hvis undervisningen foregik fysisk på campus

Studerende og underviser skal følge god netiquette

Det vil sige: 

  • Udvis samme respekt for andre i onlineundervisningen, som du ville gøre i fysisk undervisning. Vis i det hele taget respekt og omtanke i debatter og diskussioner. Respektér andres ret til at have en mening, selvom du ikke nødvendigvis deler den. Undgå at afbryde andre i diskussionerne.
  • Fornærmende, nedladende eller krænkende tale tolereres ikke – hverken mundtligt eller i chatten. Vær opmærksom på, hvordan andre vil kunne opfatte det, du skriver online.

Optagelse af undervisningen bør kun finde sted forudgående aftale med underviseren – se vores retningslinjer for lyd- og billedoptagelse, som også er gældende ved onlineundervisning/-vejledning

Godkendt af Humanioras Uddannelsesråd den 28. januar 2021

Sidst opdateret: 15.11.2023