Skip to main content

Matrix-uddannelser

Her kan du læse Det Humanistiske Fakultets notat om matrix-uddannelser

Notat om matrix-uddannelser

Nærværende notat beskriver en ny struktur vedrørende ledelse af matrixuddannelser, der har til formål at sikre, at matrixuddannelser ikke stilles ringere end enstrengede uddannelser i forhold til fagudvikling og kvalitetssikring.
Notatet indeholder følgende:

  1. Definition af de forskellige typer af matrix-uddannelser på fakultetet
  2. Principper for hvordan en matrix-uddannelse skal organiseres, herunder fastlæggelse af ansvar på institutniveau
  3. Principper for sikring af fagudvikling på matrixuddannelser
  4. Evaluering af ordningen

På det Humanistiske Fakultet findes der to forskellige former for matrix-uddannelser:

a) Uddannelser som er sammensat af kursusaktiviteter på tværs af hovedområder

Disse uddannelser er karakteriseret ved et samarbejde henover fakultære skel med deraf tilhørende forskellige regler, retningslinjer og deadlines for godkendelse af fagbeskrivelser, studieordninger og tiltag i forhold til kvalitets-politikken samt forskellige tilgange til kompensation til undervisere.

Til disse henføres:

Uddannelse

Campus

Samarbejdspartner

BA designkultur og økonomi

Kolding

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KA designledelse

Kolding

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

BAint

Sønderborg

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

UniFlensborg

Cand.merc.int

Sønderborg

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

UniFlensborg

BA negot alle sprog

Odense

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KA negot alle sprog

Odense

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

BA Audiologopædi

Odense

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KA Audiologopædi

Odense

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

EMTM-uddannelsen er ikke medtaget, idet denne uddannelse er reguleret af regelsættet for godkendelse som Erasmus Mundus uddannelse.

b) Uddannelser som er sammensat af kursusaktiviteter på tværs af institutter

Disse uddannelser er karakteriseret ved, at uddannelsen er sammensat af aktiviteter fra forskellige institutter. Dette er typisk sproguddannelserne, som har en sprogsøjle, en litteratursøjle samt en sølje om historie og samfund i sprogområdets geografiske lande. Udfordringerne ved samarbejdet er blandt andet karakteriseret ved, at fagmiljøet bag uddannelsen er spredt ud på op til 3 institutter med deraf manglende sammenhæng i fagudviklingen mellem søljerne, at kurser ofte indgår på flere uddannelser (samdrift), og at arbejdsgange og regler for kompensation er forskellige institutterne imellem.

Til disse henføres:

Uddannelse

Institutter

Amerikanske studier

ISK
IH
IKV

Dansk

ISK
IKV

Engelsk

ISK
IH
IKV

Interkulturel pædagogik

ISK
IKV

International virksomhedskommunikation
– alle sprog Odense

ISK
IKV
IH

Negot

ISK
IKV
IH

Spansk og spanskamerikanske
studier

ISK
IH
IKV

Tysk

ISK
IH
IKV

Nærværende notat omhandler kun retningslinjer for type B matrix-uddannelser.


Det skal sikres, at alle uddannelser har én entydigt hovedansvarlig institutleder. Historisk set har studienævnstilknytningen for den enkelte uddannelse foreskrevet hvilken institutleder, der er overordnet økonomisk ansvarlig for uddannelsen, herunder forvaltning af studienævnets annuum. Men typisk har der reelt været flere institutledere inde over økonomiske beslutninger om uddannelserne.

I fremtiden gælder:

  1. at driftsansvaret for fordeling af undervisningsressourcer, sikring af forskningsdækning samt ansvar for fagudviklingen på uddannelse lægges hos den institutleder, hvis institut har den ECTS-mæssige største andel af disciplinansvaret for uddannelsens obligatoriske elementer (ikrafttræden juni 2018).
  2. at fakultetet faciliterer en kortlægningsproces af, hvordan fagene rekvireres med det formål at ensrette og standardisere rekvisitionsprocessen (forventet gennemførelse E2018).
  3. at der i studieordningen fastlægges et entydigt disciplinansvar (gennemført F2018).

Et problem for matrix-uddannelser er, at der i dag ikke er én institutleder, som studielederen kan henvende sig til med problemstillinger og udfordringer knyttet til forskning, rekvisitioner, tildeling af ekstra ressourcer, intern censur mv.
Ved at fastlægge et entydigt ansvar for fordeling af ressourcer hos en hovedansvarlige institutleder har studielederen én indgang, når der skal fastlægges rekvisitioner, fordeles opgaver ifm intern censur, tildeles af kompensation for ekstraordinære arbejdsopgaver der skal løftes af VIP m.v.
Den hovedansvarlige institutleder har ansvaret for at forhandle med de andre institutledere om udeståender – herunder fordeling af udgifter og opgaver på de enkelte involverede institutter.

I udgangspunktet skal STÅ-indtjeningen fortsat følge underviseren og henføres derfor til det institut, hvor underviseren er ansat.

Fakultetet har med studieordningerne 2017 gennemført et princip om, at der ikke kan være delt disciplinansvar på kurser udbudt på de enkelte uddannelser. Såfremt der på et kursus er undervisere fra mere end et institut, skal det altid fastlægges, hvilket institut der har disciplinansvaret for kurset. Er det nødvendigt at fordele STÅ-indtjeningen mellem flere institutter, skal denne fastsættes i en delefagsaftale.

Følgende principper gælder for understøttelsen af fagudvikling af matrix-uddannelser:
I tråd med ovenstående forslag om at udpege en driftsansvarlig institutleder skal der ligeledes i forhold til fagudviklingen på uddannelsen kun være én indgang for studielederen.

I situationer, hvor studielederen og/eller studienævn identificerer behov for fagudviklingsaktiviteter, faggruppemøder eller tilsvarende, kontakter studielederen den hovedansvarlige institutleder, som efterfølgende skal sikre, at alle bidragende institutter sender relevante repræsentanter til de pågældende aktiviteter, fx fagudviklingsmøder eller specifikke arbejdsgrupper i forhold konkrete tiltag fra studienævnet.

Institutlederne har i fællesskab ansvar for at tildele de nødvendige ressourcer og at facilitere fagudviklingsprocessen. I perioden 2018-2020 vil det dog ekstraordinært være muligt at søge fakultetet om midler til særlige tiltag for at styrke samarbejdet i fagmiljøet bag matrixuddannelserne. Ansøgning sendes prodekanen.

Fakultetet foranstalter regelmæssige møder til evaluering af ordningen – første gang i E2019. Studielederne for matrixuddannelser kan altid anmode om ad hoc møder om ordningen.

Det Humanistiske Fakultet
Juni 2018

 

Sidst opdateret: 15.11.2023