I forlængelse af Covid-19-pandemien og de som konsekvens deraf indhøstede erfaringer med online undervisning i 2020 og 2021 ønsker fakultetet at fastlægge overordnede rammer for onlineundervisningen på fakultetet. Målet er, at fakultetets uddannelser udnytter de potentialer ved øget onlineundervisning, som har åbenbaret sig samt sikre, at der er klare procedurer for beslutninger vedrørende brug af onlineundervisning, der inddrager alle relevante interessenter.
Undervisning på Det Humanistiske Fakultet tager altid udgangspunkt i Humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning. Således bør onlineundervisning også planlægges og tilrettelægges i henhold til modellen.
Humanioramodellen baserer sig på, at forskellige former for undervisningsaktiviteter foregår i forskellige ”rum”, der defineres af underviseres og studerendes respektive roller og ansvar. Modellen synliggør, at den studerende har forskellige opgaver og roller i løbet af sit studium, herunder at deltage i forskellige aktiviteter og bidrage med en varietet af leverancer.
På Det Humanistiske Fakultet opereres der med følgende former for onlineundervisning:
Fulde onlineforløb |
Undervisningen tilrettelægges og afvikles helt online under hensyntagen til Humanioramodellen. Tilstedeværelse registreres som normalt under hensyntagen til reglerne i studieordningen og fagbeskrivelsen. Fulde onlineforløb skal godkendes af Studienævnet. |
Blandede forløb |
Undervisningen tilrettelægges og afvikles delvist online. Der kan indgå både fysisk undervisning og onlineforløb for hele holdet. Undervisningen tilrettelægges og afvikles under hensyntagen til Humanioramodellen. Tilstedeværelse registreres som normalt under hensyntagen til reglerne i studieordningen og fagbeskrivelsen.
Blandede forløb skal godkendes af Studienævnet. |
Parallelundervisning / hybridundervisning |
Undervisningen tilrettelægges og afvikles, hvor nogle studerende deltager i fysisk undervisning, mens andre deltager i samme undervisning online. Underviseren medtænker i sin tilrettelæggelse, at studerende, der deltager online, skal deltage aktivt i undervisningen. Undervisningen tilrettelægges og afvikles under hensyntagen til Humanioramodellen.
Tilstedeværelse registreres som normalt under hensyntagen til reglerne i studieordningen og fagbeskrivelsen.
Parallelundervisning/hybridundervisning skal godkendes af Studienævnet. |
Streaming af fysisk undervisning |
Ved streaming af fysisk undervisning kan underviseren give den studerende mulighed for at se og høre den fysiske undervisning, men uden mulighed for at deltage i undervisningen.
Underviseren skal i tilrettelæggelse af undervisningen ikke tage hensyn til, at der er enkelte studerende, der observerer via distancen, og undervisningen tilrettelægges derfor som fysisk undervisning under hensyntagen til Humanioramodellen.
Ved streaming af fysisk undervisning er underviseren ikke forpligtet til at interagere med den studerende, og den studerende kan ikke interagere med medstuderende. Streaming af fysisk undervisning svarer til at gennemse en optagelse af undervisningen, og deltagelse via et streaminglink kan derfor ikke tælle som tilstedeværelse.
Streaming af fysisk undervisning må ikke forveksles med Parallelundervisning/hybridundervisning.
Studienævnet kan eventuelt beslutte, hvorvidt studienævn eller studieleder skal orienteres om brugen af streaminglink. |
Nedenstående er gældende for alle former for onlineundervisning:
- Et kursus’ egnethed til onlineundervisning set fra et læringsmæssigt og fagligt synspunkt og under hensyntagen til Humanioramodellens forventninger.
- Den samlede balance mellem online og fysisk undervisning i et givet semester for en given årgang.
- Praktiske hensyn (fx sygdom, kalenderudfordringer, lokaleressourcer) dog altid under hensyn til kursets egnethed til online afvikling.
- Udfordringer forbundet med at kombinere fysisk og onlineundervisning på skemaet på den givne dag.
Overordnet set beslutter studienævnet, hvilke rammer der er for tilrettelæggelsen af undervisningen på den enkelte uddannelse. Det er studienævnets ansvar at påse, at de studerende modtager undervisning inden for disse rammer.
Studienævnet har herunder mulighed for at afvise ansøgninger om omlægning til online eller parallel-/hybridundervisning, såfremt studienævnet finder, at grundprincipperne ikke er opfyldt.
Planlagt omlægning af kurser til online
Omfatter formerne: Fuldt online, Blandede forløb, Parallel-/hybridundervisning.
- Ansøgning behandles af studienævnet med udgangspunkt i grundprincipperne
- Hvis forslaget om at gå online ikke fremsættes af alle involverede undervisere på en uddannelse, skal undervisere, der ikke fremsætter forslaget, høres før beslutning
- Studienævnene skal godkende den samlede plan for omlægninger til online jf. nærmere procedureplan
Akut omlægning af kurser til online (for en kortere periode)
Omfatter formerne: Fysik undervisning, Blandede forløb (fysiske del) Parallel-/hybridundervisning (fysiske del).
Afgørelse om, hvorvidt der eventuelt i forbindelse med fysisk undervisning skal stilles streaming-link til rådighed, træffes af den enkelte underviser ud fra en faglig og pædagogisk vurdering. Streaminglink kan dog ikke tilbydes i kurser med et tilstedeværelseskrav.
- Fælles kodeks for studerendes adfærd i onlineundervisningen
- SDU Retningslinjer for ophavsret og brugsret af undervisningsmaterialer
- SDU Retningslinjer for optagelse af undervisning på SDU
- Uddannelsestilbud/kompetenceudvikling til undervisere (SDUUP)
- Platform for undervisere til løbende erfaringsdeling vedrørende gennemførelse af onlineundervisning