Skip to main content
DA / EN

Phishingkampagne

Opfølgning på phishingkampagne – med stor ros til alle

Igen i efteråret har SDU gennemført en phishingkampagne, der foregik ved, at der blev udsendt en falsk mail med henblik på at få ansatte til at aflevere deres loginoplysninger.

Af SDU Digital, 31-10-2023

Kampagnen viste stor fremgang sammenlignet med resultatet fra sidste kampagne i foråret 2023.

Denne gang var der kun 4.8% af medarbejderne, der afleverede loginoplysninger, mod 19,2% i foråret. Dette er en meget imponerende forbedring på så kort tid - så det skal alle have ros for.

Phishingkampagnerne er kommet for at blive, og selvom det er positivt, at der allerede kan ses en øget awareness, er der stadig områder, hvor vi kan blive dygtigere på SDU.

Vi skal blive bedre til at bruge knappen "Rapporter phishing" i Outlook. I tallene fra de sidste to phishingkampagner har antallet af tryk på "Rapporter phishing" været begrænsede. I begge tilfælde under 400 - Det kan vi gøre bedre!

Ved at bruge "Rapporter phishing"-knappen hjælper vi alle til, at lignende mails kan blive sorteret fra. På den måde bliver systemet mere sikkert for alle.

Ligesom ved forårets kampagne bliver der sendt anonymiserede opgørelser, samlet på omkostningssted over 5 personer ud til lokal ledelse. SDU Digital, Compliance anbefaler at emnet tages op på afdelingsmøder eller lignende til diskussion. Lokale GDPR- og informationssikkerhedskoordinatorer kan med fordel inddrages.


Redaktionen afsluttet: 31.10.2023