Skip to main content
Ledelseskompas

SDU's Ledernetværk

SDU's Ledernetværk

SDU's Ledernetværk er et forum til faglig sparring og drøftelse af ledelse på SDU - og et refleksionsrum til udvikling af dit personlige lederskab.

Netværket mødes 4 gange årligt til faglige arrangementer om aktuelle SDU-ledelsesopgaver og aktuelle forskningsbaserede emner relateret til ledelse i universitetssektoren og i en vidensorganisation – og altid med videndeling, erfaringsudveksling og netværk på tværs af SDU i fokus.

Næste arrangement i 2024 afholdes d. 20. juni hvor temaet er rekruttering

  

Viden, refleksion og handling

Som leder skal du navigere i forskellige og ikke altid enstemmige kontekster. Du skal løfte mange forskellige typer af ledelsesopgaver, bringe menneskelige kompetencer og ressourcer i spil. Samtidig skal du påtage dig ledelsesansvar for bærende værdier som forskningsfrihed og ytringsfrihed, ligestilling og diversitet – og kunne navigere indenfor universitetets politiske, økonomiske, sociale og tekniske (ramme)vilkår.

I SDU’s Ledernetværk får du et åbent og nysgerrigt læringsmiljø, hvor det er trygt at dele overvejelser om muligheder og udfordringer, og få sparring fra ligesindede. På SDU vil vi gerne have et stærkt netværk på tværs af organisationen, hvor vi hjælper hinanden med at lykkedes med god ledelse.

Formålet med Ledernetværket er at skabe inspirerende rum for samtaler og læreprocesser.

Ledernetværket er et forum:

  • hvor ledere kan få inspiration, idéer, reflektere over egen praksis og få sparring på konkrete udfordringer
  • der fremmer videndeling og kendskab til på tværs af organisation og fagfelter
  • for erfaringsudveksling om ledelsesopgaver, processer, redskaber, kompetencer osv.
  • der understøtter udvikling af SDU som organisation ved at sikre en hurtigere og mere effektiv udbredelse og implementering af overordnede strategier, for lederne er det direkte bindeled til medarbejderne
  • hvor kompetencebehov identificeres, så kurser og andre kompetenceudviklingsmuligheder kan udvikles ud fra behov og ønsker
  • der faciliterer ledelsesudvikling med betydning for individuel karriereudvikling

Der er ca. 250 ledere i netværket.

Målgruppen for netværket er dig der har personaleledelse, hvis du som leder fx har ansvar for at:

  • gennemføre udviklingssamtaler (MUS og GRUS) og har ansvar for at drive faglig udvikling af medarbejdere
  • sikre et godt arbejdsmiljø og trivsel blandt medarbejdere, håndtere konflikter, arbejdspres og mistrivsel
  • lede opgaveløsningen i en forskergruppen, en afdeling eller en enhed

Du kan godt have personaleledelse uden at have et formelt personaleansvar eller budgetansvar

Ledernetværkets aktiviteter er godkendt af universitetsdirektøren, som opfordrer alle ledere til at deltage, hvis de har mulighed for det.


Tilbage til netværk for ledere

Sekretariatsbistand og tilmelding til netværket

Ledere kan tilmelde sig SDU's Ledernetværk ved at sende en mail til SDU HR, Arbejdsmiljø og Udvikling på nedenstående kontakt, hvorefter man løbende vil modtage invitationer til arrangementer mv.

Kontakt:

Projektkoordinator Lisbeth Nylandsted Mail: lisan@sdu.dk Telefon: 6550 4367

Send en mail

Sidst opdateret: 19.04.2024