Servicetype: Domænenavne
Standardleverancen omfatter:
Et domænenavn er den adresse, du anvender, når du skal finde en bestemt hjemmeside eller skrive en e-mail. I en web-adresse er det de bogstaver, der kommer efter www eller det der kommer efter @ i en e-mailadresse. Det kunne eksempelvis være sdu.dk eller google.com.
SDU anvender som udgangspunkt altid e-mailadresser, der slutter med sdu.dk, fx efternavn@sdu.dk eller efternavn@imada.sdu.dk. Hjemmesider for centre og institutter m.v. lægges på sdu.dk.
I nogle tilfælde er det ønskeligt med en egen hjemmeside til fx et forskningsprojekt. Til dette anbefales at bruge projektnavn.sdu.dk. I nogle tilfælde har man behov for at bruge sit eget domænenavn der ikke signalerer SDU, fx projektnavn.dk. I begge tilfælde hjælper SDU IT med indkøb og administration (DNS) af domænenavnet.
Uagtet om hjemmesiden hedder projektnavn.sdu.dk eller projektnavn.dk tilbydes der som udgangspunkt kun e-mail på domænenavne der slutter med sdu.dk. En god løsning vil ofte være at vælge en postkasse med adressen projektnavn@sdu.dk.
Tillægsydelser: Hvis du ønsker noget ud over vores standardleverance ift. domænenavne, så kontakt os endelig på mail servicedesk@sdu.dk, for at se om dette kan lade sig gøre.
Bestilling af domæner og tillægsydelser skal ske via mail: servicedesk@sdu.dk
SDU IT er administratorer på dette område, så vi kan overholde digitaliseringsstyrelsens krav.
Bemærkninger ift. domænenavne inkl. mail:
SDU IT har brug for nedenstående informationer, når vi registrerer domæner:
- Domænenavn
- Ejer/ansvarlig (fakultet, institut, projektansvarlig)
- Formål med anskaffelse af domæne
- Web hotel – SDU webhotel eller ekstern udbyder?
- Mail – se ligeledes ovenstående
Sidst opdateret: 25.01.2024