Skip to main content
Servicesider

Hvilke systemer må jeg bruge til behandling af persondata?

SDU Digital, SDU IT og SDU RIO arbejder i fællesskab på en oversigt over, og nærmere vejledning om brugen af, godkendte systemer på SDU. Nedenstående er derfor ikke en  udtømmende liste. Hvis du er i tvivl, om det system du bruger er godkendt til behandlingen af persondata, skal du kontakte SDU RIO.

Som udgangspunkt må du bruge de systemer, SDU stiller til rådighed (f.eks. MS Office 365, Survey Xact, Poll Everywhere, Acadre,  Ucloud (for forskere), PURE og HR- og økonomisystem, ØSS, zExpense mv.). Herunder finder du vejledninger til de mest anvendte systemer til opbevaring og behandling af persondata. 

Vejledninger til systemer

Nextcloud er SDU's egen løsning og er særligt anvendeligt til

  • Opbevaring af store filer/datasæt, forskningsdata eller andet 
  • Samarbejde/deling hvor der typisk indgår eksterne samarbejdspartnere 
  • Deling af dokumenter med andre SDU-ansatte
  • Udveksling af store filer med eksterne (Nextcloud er erstatningen for Filesender)

OneDrive  er den del af MS Office 365 og er særligt anvendeligt til nedenstående. OneDrive kan ses som en erstatning for ens personlige drev (f.eks. det tidligere M-drev). Onedrive er særligt anvendeligt 

  • Til dokumenter du primært selv skal anvende 
    Der er mulighed for at dele enkelte filer og/eller mapper med andre, men vær opmærksom på, at dem indholdet deles med ikke længere har adgang til indholdet, hvis du forlader SDU. Du bør derfor undlade at benytte OneDrive, hvis de filer du deler er fælles for f.eks . en afdeling (benyt i stedet SharePoint).
  • Hvis du har behov for at få adgang til dine dokumenter uden for SDU - der kræves kun en browser eller en app til mobile enheder.

SharePoint er en del af MS Office 365 og er særligt anvendeligt

  • Til deling af dokumenter med andre SDU-ansatte og studerende f.eks. i råd og nævn 
  • Til deling af dokumenter med udvalgte eksterne samarbejdspartnere
  • Som fælles platform, hvor der både skal foregå kommunikation og deling af dokumenter, filer, billeder mv. 

Teams  er den del af MS Office 365 og er særligt anvendeligt til 

  • Samarbejde om mindre projekter, hvor der deles mindre filer (Word, Excel, PowerPoint mv.) 
  • At kommunikere i chat, afholde møder og foretage opkald til hinanden 
 

Sidst opdateret: 02.05.2023