Skip to main content
DA / EN

Vejen mod strategiske indsatser for 2024

Fakultetsledelsen drøftede på møder i september måned 2023 mulige forslag til strategiske prioriteringer for 2024, og de kom frem til et forslag om at igangsætte tre nye strategiske temaer og sætte ekstra fokus på tre igangværende temaer. Ledelsen har drøftet temaerne i sammenhæng med SDU´s nye strategi.

I oktober og november 2023 var forslagene til strategiske temaer for 2024 til høring i diverse mødefora på fakultetet: Akademisk Råd, Samarbejdsudvalget, Fakultetsarbejdsmiljøudvalget, Uddannelsesudvalget og Ligestillingsudvalget. Sideløbende hermed sørgede institutledelserne for høring i institutrådene og, hvis de skønnede det relevant, i andre mødefora på institutterne.

Institutråd og ledelsesgruppe på Biologisk institutråd fremkom med følgende høringssvar: 

  • International rekruttering af studerende: Det vil være svært for Biologisk Institut, da vi forsat er dimensionerede. Vi kunne overveje at udbyde AO’en i klimatilpasning på engelske – det og evt. andre fag kan også overvejes i regi af Epicur samarbejdet.
  • Bæredygtig undervisning: Det blev drøftet, om ikke en cost-benefit-analyse står i modsætning til pædagogisk og didaktisk kvalitet i undervisningen. Cost-benefit-analyse ikke er en velegnet term at bruge i forbindelse med undervisning, og emnet har desuden været oppe at vende mange gange tidligere. Vores undervisning er centreret bl.a. omkring laboratorieøvelser og feltkurser, som er både tidsmæssigt og ressourcemæssigt krævende, og der var bekymring for kvaliteten af undervisningen, hvis den skal gøres mere bæredygtig.
  • Det gode universitetsliv: Temaet indeholder mange gode elementer, og Biologisk Institut har allerede fokus på dette og har taget en række initiativer til at inddrage de studerende i miljøet på instituttet. Især efter corona-nedlukningen er der fortsat behov for fokus på området.

    Faciliteter for familier (børnehave m.m.) på SDU burde overvejes. Vi har allerede fokus på god onboarding af vores udenlandske forskere med bl.a. mentorordning, men der bør måske være mere fokus på de internationale studerende.

  • Eksternt samarbejde: Det ønskede regionale forskningsfokus i SDU's strategi er ikke altid foreneligt med den bedste forskning i verden. Der er en modsigelse her, da vi bliver bedt om at være verdensførende forskere og samtidig fokusere på regionen.

Generelt mener BMBs managementgruppe og institutråd, at de af fakultetsledelsen foreslåede temaer er fornuftige og relevante.

Overordnet bør det være tydeligt, at det er den excellente topforskning og dygtige forskere, der skal opdyrkes og understøttes. Den eksterne forskningsfinansiering følger som en naturlig konsekvens, hvis vi lykkes hermed.

Herunder følger et par kommentarer til enkelte temaer:

Bæredygtig undervisning.

BMB henstiller til, at hensigten med tiltaget formuleres tydeligere. Det er vigtigt at kvalitet defineres ud fra de studerendes perspektiv. Det er uklart, hvad der ligger i ordet ”undersøgelse”. Der udtrykkes bekymring for udsigten til et stort forbrug af konsulenttimer i forbindelse med en sådan undersøgelse.

Det gode universitetsliv.

Her vurderes det vigtigt at ledelsen arbejder for og har fokus på, at sikre at det fundament fakultetet står på er så stabilt som muligt, dvs. at der arbejdes for at sikre en form for stabilitet på et politisk niveau.

Forskningsfinansiering.

Vi opfordrer til at formuleringen ændres, så det bliver tydeligt at der arbejdes for en høj forskningskvalitet og forskningshøjde, og at det er gennem excellent forskning og forskere at forskningsmidler og nye talenter kommer – og ikke den anden vej rundt. Det er de gode forskere, den gode forskning, den gode undervisning og de gode studerende der skal sikre den gode økonomi.

Rekruttering og fastholdelse af forskere.

Der henstilles for at der ikke skrives ”med afsæt i SDU’s nye strategi for ekstern forskningsfinansiering”. Igen ønskes der at afsættet skal være den høje forsknings- og forskerkvalitet.

De strategiske prioriteringer/temaer for 2024 har nu været i høring i FKF’s institutråd den 30. november, og nedenfor følger kommentarerne til prioriteringerne fra institutrådet. Som udgangspunkt synes institutrådet, at alle de strategiske prioriteringer er vigtige, og vi håber, at kommentarerne til de enkelte temaer for 2024 fra FKF’s institutråd kan være med til at kvalificere de enkelte temaer. Vi foreslår desuden at evaluere prioriteringerne/temaerne fra 2023. Hvordan dette skal gøres, har vi dog ikke umiddelbart nogle forslag til.

 

Kommentarer til strategiske prioriteringer/temaer for 2023

Man opfordres til at evaluere de strategiske prioriteringer/temaer for 2023. Har de gjort en forskel?

 

Kommentarer til strategiske prioriteringer/temaer for 2024

 

International rekruttering af studerende:

International rekruttering af studerende giver god mening på nogle af kandidatuddannelserne på NAT. For at øge den internationale rekruttering foreslås udpegning af specifikke VIP-personer til at lave international rekruttering på de enkelte institutter. Udfordringen med denne model er om der er ressourcer til at lave en sådan form for rekruttering på de enkelte institutter. Alternativt kunne den internationale rekruttering foregå på fakultetsniveau med hjælp fra udvalgte VIP-personer fra de enkelte institutter.

International rekruttering af studerende er primært begrænset til Europæiske studerende da studerende udenfor Europa kræver egenbetaling. For at øge rekrutteringen af Europæiske studerende foreslås indgåelse af flere bilaterale aftaler med relevante Europæiske universiteter omkring udveksling af studerende samt øget fokus på Erasmus programmer.

 

Bæredygtig undervisning:

En bæredygtig undervisning vil kunne opnås ved at øge samlæsningen på uddannelser inden for NAT fakultetet og med andre SDU-fakulteter. En forøgelse af samlæsningen på NAT fakultetet kræver en styrkelse af sammenhængskraften på NAT og at man ser NAT som en sammenhængende enhed, hvilket desværre ikke helt er tilfældet i øjeblikket.

 

Det gode universitetsliv:

Det gode universitetsliv for studerende anses som et meget vigtigt prioritetsområde, der især hænger sammen med de studerendes sociale netværk. For at forbedre de studerendes sociale netværk foreslås det at involvere fagrådene mere aktivt i denne proces og lade de studerende tage mere ansvar for trivslen af deres medstuderende. Især for internationale studerende er et socialt netværk vigtigt og til at facilitere denne proces foreslås det, at der udpeges medstuderende, der kan være sociale mentorer, der kan sørge for at involvere de internationale studerende i forskellige arrangementer i fagrådene og på institutterne. Udpegningen af mentorer blandt de studerende kan f.eks. foregå via involvering af uddannelses- og studiekoordinatorerne på de enkelte institutter. Endelig så kan man også lade tutorerne spille en større rolle i forbedringen af trivslen for alle studerende, idet tilbagemeldingen er at tutorerne føler sig lidt nedprioriteret/tilsidesat.

Det gode universitetsliv for ansatte drejer sig især om work-life-balance og tryghed i ansættelsen, der helt naturligt hænger sammen med et stigende arbejdspres og en presset økonomi. Det konkluderes, at det er et vilkår, som er svært at ændre på p.t.

 

Samarbejdsudvalget fremkom med følgende høringssvar:

  • International rekruttering af studerende: Behov for balance mellem de internationale og danske studerende. Kunne der drages noget læring fra TEK i Sønderborg, især ift det gode studiemiljø?
  • Bæredygtig undervisning: Kan det formuleres anderledes ift det med det bæredygtige? Hvordan kommer det frem?
  • Det gode universitetsliv: Hvordan kan vi påvirke hele SDU på dette område? Kan vi tilbyde nogle attraktive faciliteter til de studerende, også efter kl. 15? (fx kantinens åbningstider)

Arbejdsmiljøudvalget fremkom med følgende høringssvar:

  • Gode forslag. Især kommentarer til det gode universitetsliv og trivsel. Vigtigt med et stort fokus på studiemiljøet, hvis der kommer flere internationale studerende.
  • Opmærksomhed på, hvad ordet bæredygtigt betyder i denne sammenhæng.
  • De internationale studerende får ofte deres omgangskreds på universitetet. Derfor bør de tænkes ind, når studiemiljøet bygges op.

Udvalget havde ingen kommentarer til status for 2023.

 

Kommentarer til udvalgte indsatser for 2024:

  • Indsatserne kræver en investering, og vi ender ofte med at finde kortvarige løsninger, fordi der ikke er den nødvendige startkapital. De ressourcer skal findes.
  • Astrid Eichhorn kan være en ressource i forhold til at arbejde med bæredygtighed.
  • Indsatsen om internationale studerende kan være svær, da den også er politisk reguleret. Det er svært for dimensionerede uddannelser at levere på den.
  • Hvordan er frafald tænkt ind? Det er en del af uddannelsesstrategien.

Akademisk Råd fremkom med følgende input:

TAP: 

Bæredygtig Undervisning

  • Får vi re-tænkt vores kurser og lader vi nye medarbejdere lave ny undervisning? Eller gør vi blot som vi plejer? Der bør afsættes tid og midler til ny (og bæredygtigt) undervisning.

Attraktivt arbejdsliv på SDU

  • Fysisk studiemiljø betyder meget og vi på NAT skal fortsætte med at prioritere pladsen for at være attraktiv samt fastholde studerende. (Teknisk service ser ikke denne plan for at være lige så attraktivt som vi gør på NAT).
  • Udendørsmiljø omkring campus er ikke særlig hyggeligt og virker heller ikke gennemtænkt. Ofte er miljøerne lige op af ”rygerly”.
    • Kunne man tiltrække flere små integrerede caféer/butikker?  
    • Der er meget tomt gangareal rundt på campus (også i det nye SUND)

Studerende:

Uddannelseskvalitet

  • Hvilke studerende vil vi uddanne? Skal vi have akademikere ELLER ChatGPT eksperter? Eksperter der fatter teorien, og ikke et enkelt værktøj.
  •  Chatgpt er et værktøj og skal behandles som et værktøj, ikke som en central faktor i en uddannelse
  • Vi synes at brug af chatgpt sænker uddannelsesniveauet.

International studerende:

  • Hvordan har de tænkt sig at gøre det mere attraktivt for studerende, der måske har det fint på andre universitet (gode kontakter osv.).
  • Internationale studerende holder sig meget til sig selv, kan man involvere dem mere, eller er det deres egen skyld? Evt. understøtte læring af dansk.

Smart teaching:

  • Advarer mod switched classroom
  •  Det er vigtigt for studerende at møde professorerne, selvom de helst vil forske eller lav andet.

Det gode universitetsliv:

Kolding og Svendborg føler sig ikke, som en del af SDU. Relation til internationale studerende.

VIP:

International RekrutteringMeget fint at forsøge dette.

Bæredygtig Undervisning:

  • Vi har allerede oplevet et svagt skred i niveau mht. at bruge multiple choice til eksamen og færre lab-øvelser i eksperimentelle fag. Vi skal passe på yderligere nedskæring i det faglige niveau.
  • Didaktisk input er i vores erfaring ofte en delikat sag at få til at fungere vedkommende. Konkrete værktøjer og lokal erfaringsudveksling virker ofte bedre end salgstaler for didaktiske skoler.
  • Bæredygtighed betyder i denne sammenhæng forsøg på at spare underviserens tidsforbrug. En meget tidsbesparende model er at gentage sidste års undervisning. Med andre ord, al forandring koster ekstra tid. Hvordan harmonerer forslaget om didaktiske forandringer med formålet om at spare tid?

Det Gode Universitetsliv:  

Meget prisværdigt tiltag, spændende at afsøge, hvad det gode arbejdsliv på universitetet er. Vi kan være bekymrede for, at konklusionen kunne indeholde elementer som "ro til fordybelse og dermed færre strategiske tiltag og processer", hvilket er i konflikt med hele settingen, som er udvikling af strategiske tiltag.

De tre sidste punkter: 

  • Husk at holde disse tiltag så "medarbejder-nært" (dvs. sørg for at det føles relevant for de berørte medarbejdere) som muligt, frem for "ledelse-nært" (dvs. processer som primært udføres af strategiske hensyn).

Eksternt samarbejde

  • Er det elite-fokuserede forskere, som er mest aktive her? Sandsynligvis ikke. Er der måske her en konflikt mellem dette punkt og andre mere elite-fokuserede punkter i strategien?

Forslag til nyt punkt:

  • Kan man forbedre miljøet indenfor på SDU generelt (visuelt og æstetisk)? Det virker slidt, rodet, mørkt og lavloftet.


Ligestillingsudvalget finder, at de foreslåede temaer er både gode og relevante. Udvalget ønsker dog at fremhæve, at en mere positiv præsentation og kommunikation af disse temaer, der anerkender forskernes rolle i fakultets strategiske ambitioner, kan bidrage til en bedre forståelse af hensigterne bag formuleringerne og en mere gnidningsløs implementering af initiativerne.

Sidst opdateret: 29.01.2024