Skip to main content
DA / EN

SUND

SUND får ny central indkøbsfunktion

Fakultetet samler nu sine indkøbsopgaver i én central enhed. Målet er at styrke kvaliteten og effektiviteten af indkøb og samtidig frigive tid og ressourcer til kerneopgaver som forskning og undervisning.

Af SUND Kommunikation, 10-04-2025

SUND opretter en ny, fælles indkøbsfunktion: SUND Indkøb. Funktionen placeres i Fakultetssekretariatet og vil referere til områdelederen for SUND Økonomi.

SUND Indkøb får ansvaret for størstedelen af fakultetets indkøb – på tværs af både institutter og forskningsenheder.

Den centrale funktion skal blandt andet bidrage til:

  • bedre overholdelse af regler og aftaler
  • lavere fragt- og minimumsgebyrer
  • højere faglighed i indkøbsopgaven
  • stærkere forhandlingskraft og bedre priser
  • mindre administration og færre fakturaer

Hvem er omfattet?

Ved opstarten vil følgende institutter og enheder være omfattet af den nye indkøbsfunktion:

  • Klinisk Institut
  • Institut for Molekylær Medicin
  • Institut for Sundhedstjenesteforskning (Odense)
  • Institut for Psykologi
  • Institut for Regional Sundhedsforskning
  • Fakultetssekretariatet

Institut for Idræt og Biomekanik og Retsmedicinsk Institut forventes at blive en del af ordningen i 2026.

Statens Institut for Folkesundhed (København) og Institut for Sundhedstjenesteforskning (Esbjerg) implementeres, når de fysiske rammer for varemodtagelse er på plads.

Et nyt netværk for indkøbere på tværs af SUND skal sikre videndeling – også med de institutter, som ikke er med i første fase.

Sådan finansieres SUND Indkøb

SUND Indkøb finansieres via en fordelingsnøgle, som blandt andet tager højde for antallet af transaktioner og servicerede medarbejdere.

Modellen indebærer ikke en opnormering, men bygger i stedet på en forventning om, at de ressourcer, der frigøres lokalt, kan anvendes til andre opgaver – for eksempel til at understøtte væksten i eksternt finansierede aktiviteter.

På længere sigt er hensigten også at opnå økonomiske gevinster. Når flere indkøb samles ét sted, skaber det nemlig mulighed for at forhandle bedre aftaler og få mere værdi for pengene.

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til den kommende organisering af indkøbsfunktionen, er du velkommen til at kontakte områdeleder for SUND Økonomi Peter Kejser.

Skriv til Peter Kejser

Baggrund og beslutningsproces

Baggrund:
Indkøbsopgaven på SUND har hidtil været fordelt på ca. 75 medarbejdere – uden at det var en kerneopgave for nogen. Det har ført til manglende ensartethed, begrænset efterlevelse af regler og mistede stordriftsfordele.

Startskud:
I juni 2024 blev der fremlagt et oplæg for institutlederkredsen om behovet for en ny indkøbsorganisering. Her blev der givet grønt lys til at arbejde videre med idéen.

Forbedringsproces:
Mellem juni 2024 og marts 2025 blev der gennemført en forbedringsproces som led i SDU’s forbedringskoncept. Processen havde fokus på brugerinvolvering og faglig forankring.

Beslutning:
På institutledermødet den 25. marts 2025 blev det besluttet at etablere SUND Indkøb som en fælles funktion under SUND Økonomi. Funktionen etableres i løbet af efteråret 2025.

Redaktionen afsluttet: 10.04.2025