-
Nærværende tillæg til Normaftale for det videnskabelige personale på Det Humanistiske Fakultet af 27. september 2021 beskriver en model for tildeling af kompensation, der tager højde for udviklingen i belastningen af de administrative opgaver, både drifts- og udviklingsorienterede, en studieleder/studienævnsformand har ansvaret for.
Som følge af dimensioneringen og en dermed lavere studenterbestand tilpasses studienævnsstukturen fra 1. januar 2022, idet nogle studienævn fusioneres. Titler og antal af studienævn fremgår af fakultetets hjemmeside.
Den nærmere opdeling af opgaverne mellem studieleder og studienævnsformand fremgår af Notat om udmøntning af SDUs kvalitetspolitik på Det Humanistiske Fakultet (med senere revisioner).
I forbindelse med udpegningen som studieleder tilbydes medarbejderen en karrieresamtale med institutlederen med fokus på understøttelse af medarbejderens forskningskarriere under og efter perioden som studieleder. Emnet tages desuden systematisk op i forbindelse med MUS i studielederperioden.
En medarbejder, der fratræder posten som studieleder efter en fuld 4-årig periode, har ret til et undervisningsfrit semester. Ved fratrædelse efter to eller flere 4-årige perioder som studieleder har medarbejderen ret til to undervisningsfri semestre. Frisemestre modregnes i medarbejderens timebank, idet det forudsættes, at timebanken ikke herved går i underskud på mere end 450 timer. Det/de undervisningsfri semestre kan afholdes inden for det første halvandet år efter fratrædelse efter medarbejderens eget valg.
En fuldtidsunderviser, der fratræder posten som studieleder efter en eller flere fulde 4-årig periode, tildeles et halvt undervisningsfrit semester (350 timer) til faglig udvikling. Det delvist undervisningsfri semester kan afholdes inden for det første år efter fratrædelse efter medarbejderens eget valg.
Studieledere, som ikke er formand for et studienævn, kompenseres særskilt for deltagelse i studienævnsmøderne jf. bestemmelserne i Normaftale for det videnskabelige personale på Det Humanistiske Fakultet. -
-
Hvervet som studienævnsformand kompenseres med 90 arbejdstimer pr. semester.
-
Hvervet som studieleder kompenseres afhængig af kompleksitetsgraden af de uddannelser, studielederen har ansvar for.
I kompleksitetsgraden indgår en samlet vægtning af
a) det samlede antal studieordninger, studielederen har ansvaret for.
b) antallet af uddannelsesberetninger, studielederen har ansvaret for.
c) om uddannelsen en matrix-uddannelse på tværs af HUM-institutter.
d) om uddannelsen tilrettelagt på tværs af fakulteter.
e) om uddannelsen tilrettelagt sammen med eksterne samarbejdspartnere (herunder udenlandske).?
Kompleksitetsgraden tildeles på baggrund af en helhedsvurdering af ovenstående.
Kompensation givet efter kompleksitetsgrad
Kompleksitet 1
120 arbejdstimer pr. semester
Kompleksitet 2
140 arbejdstimer pr. semester
Kompleksitet 3
160 arbejdstimer pr. semester
Kompleksitet 4
180 arbejdstimer pr. semester
Derudover kompenseres studielederen med 5 minutter ganget med antal studerende inden for studielederens område.
Kompensationen beregnes ud fra antallet af studerende og opgøres for det seneste studieår (1. oktober - 30. september).
Beregningen af kompensation for studerende og kompleksitetsgraden vurderes hvert år den 1. oktober. Den aktuelle kompensation kan fås ved henvendelse til institutsekretariatet.
Oversigten over den tildelte kompensation sendes til institutlederne, som har ansvaret for at udmelde kompensationen som en del af studielederens timeregistrering.Studieledelse på masteruddannelser
For studieledere, der kun varetager en masteruddannelse, fastlægges kompensationen til 60 timer i grundkompensation + timer til studenterkontakt.
Såfremt studielederen herudover varetager fagkoordinationsopgaver eller lignende, skal yderligere kompensation aftales med institutlederen og tages fra institutpuljen.
For studieledere der sideløbende med masteruddannelsen også varetager studieledelse for en ordinær uddannelse, indregnes masteruddannelsen i kompleksitetsgraden.
Basiskursus i uddannelsesledelse
Det er aftalt, at der tildeles 40 arbejdstimer i kompensation til nye studieledere, der deltager i AEU’s Basiskursus i uddannelsesledelse. Kompensation og kursusgebyr finansieres af drift på omkostningssted 600. Fakultetet har ansvaret for at orientere nye studieledere om dette.
Observatør for studielederne i Akademisk Råd
I henhold til Vedtægtens § 33 stk. 4 skal der udpeges en observatør som repræsentant for studielederne til Akademisk Råd. Observatøren kompenseres med 6 timer pr. semester for deltagelse i møderne i Akademisk Råd. -
For fuldtidsundervisere, der udpeges som studieleder/studienævnsformand, gælder ovenstående tildeling af kompensation som udgangspunkt, men der kan individuelt forhandles særlige vilkår med institutlederen med inddragelse af TR.
-
I forbindelse med udfasningen af uddannelser, der på grund af dimensioneringen sættes i bero, tildeles der kompensation til studieledere jf. ovennævnte model, så længe der afvikles ordinær undervisning og eksamen i henhold til det sidste ordinære optag på uddannelsen.
Når det ordinære forløb er udfaset, fastlægges kompensationen til studielederen efter nærmere forhandling mellem studielederen, institutleder og prodekan med inddragelse af TR på baggrund af antallet af aktive studerende på uddannelsen og antallet af opgaver i forhold til kvalitetspolitikken, idet der tages højde for, at opgaven her er væsentligt forskellig fra andre studielederes opgaver.
-
-
Alle studieledere tildeles et cirkulærebestemt funktionstillæg. Funktionstillægget tildeles jf. AC-overenskomstens aftale på baggrund af studenterårsværk.
Studenterårsværk opgøres for det seneste studieår (1. oktober-30. september) og opgøres i antal studenterårsværk inden for studielederens område.
Studieledere, der samtidig varetager hvervet som studienævnsformænd, tildeles funktionstillægget på baggrund af antallet af studenterårsværk inden for studienævnets område.
Oveni dette tillæg tildeles samtlige studieledere et fakultært funktionstillæg på 12.100 kr. (pr. 31. marts 2012 niveau).
Odense, den 27. september 2021.
Simon Møberg Torp Alexandra Holsting
Dekan Fællestillidsrepræsentant