Skip to main content
DA / EN

SDU IT

Justering af regler for mails i spam og karantæne

SDU IT har justeret på reglerne for, hvornår mails kommer i spam og karantæne samt øget automatisk kommunikation om mails i karantæne.

Af SDU IT, , 30-01-2025

Hvad er blevet ændret
SDU IT har justeret på reglerne for, hvornår mails kommer i spam og karantæne samt øget automatisk kommunikation om mails i karantæne.   
 
Hvorfor er det blevet ændret
Den tidligere opsætning medførte, at nogle særligt systemgenererede mails med mistænkelige eller ukendte links kunne havne i et karantæneområde, som kun sikkerhedsmedarbejdere i SDU IT havde adgang til at frigive. Microsoft justerer løbende på sikkerheden for at sikre, at brugerne ikke bliver ramt af farlige mails, men i den tidligere opsætning gav det desværre ikke brugerne den ønskede gennemsigtighed.  
 
Hvem/hvordan påvirker det
Justeringen medfører, at flere mails ender i det karantæneområde, som brugeren selv kan tilgå og frigive. Derudover adviseres brugerne automatisk, hvilket øger gennemsigtigheden og muligheden for at opdage og frigive mails. Ændringen betyder også, at nogle af de mails, som før gik i ”uønsket mail”, herunder bulk-mails fx reklamemails eller masseudsendte nyhedsbreve, nu vil ende i karantæneområdet i stedet for ”uønsket mail”. Brugerne kan efter frigivelse af en mail i karantæne selv tilføje relevante mailadresser/domæner, som man fremadrettet gerne vil modtage mails fra. Dette gøres ved at højreklikke på mailen i indbakken og vælge ”bloker”.

 Billede af hvordan du fremadrettet kan modtage en mail der ellers ville lande i karantæne

 

 

 

Bemærk at adviseringsmails kommer med op til 4 timers forsinkelse, men du kan tilgå karantæneområdet direkte her: https://security.microsoft.com/quarantine
Klik på ”Gennemse” for at se listen (kan tage lidt tid for at loade).
Bemærk at du kun kan se mails i karantæneområdet 30 dage tilbage.
Mails som af mailsikkerhedssystemet opfattes som høj risiko skal fortsat frigives af en medarbejder fra sikkerhedsafdelingen i SDU IT, men de vil fremgå i brugernes karantæneliste.
 
Hvad skal du være opmærksom på
SDU har behov for et andet sikkerhedsniveau, end det der er på gratis mail-løsninger, da angrebsfladen mod SDU er meget større. Generelt estimeres det, at op mod halvdelen af indkomne mails bliver spæret af mailsikkerhedsløsninger med den anbefalede opsætning til større organisationer som SDU. Derfor kan det opleves, at det er svært at modtage mails fra domæner, som ofte er blevet misbrugt (Fx DHL), eller som efter Microsofts mening ikke har tilstrækkelig høj sikkerhed f.eks mod spoofing (afsender udgiver sig for at være en anden). Derfor opfordrer vi til, at du ikke benytter din SDU-mail til private formål som tilmelding til foreninger og shopping, så du ikke oplever at mails herfra er utilgængelige og SDU sikkerhedsfolk ikke skal bruge tid på at frigive private mails, der er falsk positive.  
 
Hvordan kan jeg få hjælp
Har du spørgsmål eller behov for hjælp f.eks til at få whitelistet et eksternt nyhedsbrev, så kontakt Servicedesken.

Redaktionen afsluttet: 30.01.2025