Skip to main content
Servicesider

Ansvar, ejerskab og organisering

Ansvaret for drift, vedligeholdelse og løbende forbedringer* af et system i SDU´s systemportefølje ligger hos Systemejer.

Systemejer er typisk en chef i det fælles- eller fagområde, som har den største aktie i systemet.

Systemets størrelse og karakter har indflydelse på organiseringen af systemforvaltningen på det konkrete system.

Systemer indenfor samme funktionsområde kan puljes og løses af en samlet systemforvaltning med ansvaret for flere systemer. F.eks. ligger systemejerskabet til systemer, der anvendes i studieadministrative sammenhænge puljet hos Studieservice.

ALLE systemer skal som minimum have en systemejer, en operationel systemejer – også kaldet systemforvalter - og en systemadministrator.

De tre hovedroller i systemforvaltningen er ofte delt mellem ’forretningen’ (dem med den faglige indsigt i indhold og processer) og SDU IT. ’Forretningen’ bidrager typisk med systemejer og operationel systemejer (systemforvalter), mens SDU IT ofte udpeger Systemadministrator. Disse tre arbejder tæt sammen om den daglige systemforvaltning. De koordinerer desuden de øvrige ressourcer i organiseringen og har kontakten til en evt. leverandør.

Spoc (single point of contact) for henvendelser fra forretningen er operationel systemejer (systemforvalter) og Spoc (single point of contact) for henvendelser vedrørende det IT-tekniske er Systemadministrator. Se supportmodel.

Systemejer roller

Klik på billedet for en større udgave

Øvrige roller: Brugssupportere, Procesejere, Servicedesk, IT-drift (Apps- og serverdrift, drift af databaser m.v.) samt Udvikling (projektledere, udviklere, arkitekter m.fl.).

Systemforvaltningen understøttes af en fast mødestruktur.

Hver gang der anskaffes eller udvikles et system, skal der udarbejdes en systemforvaltningsaftale. Heraf fremgår det, hvordan ansvaret for drift, vedligeholdelse og småforbedringer af et system er organiseret.

*ObsStørre udviklingsprojekter organiseres og meldes ind til og vurderes i SDU’s digitaliserings­portefølje.  

Sidst opdateret: 02.05.2023