Systemændringer
Systemejeren sikrer implementering af og opfølgning på de forretningsmæssige og administrative strategiske mål på tværs af SDU. Dette indebærer understøttelse af forretningsgange og -regler, prioritering af forvaltningsopgaver, samt fremstilling, opdatering og godkendelse af årshjul af forretning og IT. Systemejeren sørger for, at funktionalitetstilpasninger og forbedringer ligger inden for forretningens behov, strategi, budget og ressourcer. Systemejeren godkender overordnede prioriteringer og ændringer i aftaler, sikrer kvalitetskontrol på data og sørger for, at den økonomiske rammebevilling ikke overskrides.
Aftaler, sikkerhed og myndighedskrav
Systemejeren underskriver leverandøraftaler, iværksætter konkurreceudsættelse efter gældende regler, og sikrer godkendelse og opfølgning på interne SDU-serviceaftaler. Myndighedskrav og pligtige indberetninger efterleves og videre bevaringspligt sikres. IT-teknisk lovgivning og informationssikkerhedspolitikken og -regler overholdes, og systemet klassificeres og risikovurderes. Derudover sikrer systemejeren, at SDU’s IT-arkitekturprincipper efterleves.
Koordinering og samarbejde
Systemejeren sikrer, at integrationer aftales og godkendes af de relevante systemejere. Systemejeren fungerer som procesejer for udvalgte processer på tværs af systemer og som sparringspartner til opgaver, der er uddelegeret til systemforvalteren. Endelig fungerer systemejeren som eskaleringspunkt for systemforvalteren i vanskelige sager.