Skip to main content
Servicesider

Systemejers ansvar

Systemændringer

  • Sikre implementering af og opfølgning på de forretningsmæssige og administrative strategiske mål på tværs af SDU.
  • Sikre at systemet understøtter forretningsgange og –regler.
  • Sikre prioritering af funktionelle, såvel som non-funktionelle forvaltningsopgaver.
  • Sikre at årshjul fremstilles, opdateres og godkendes af forretning og IT.
  • Sikre at funktionalitetstilpasninger og forbedringer ligger indenfor rammerne af forretningens behov og strategi samt budget og ressourcer
  • Godkende overordnet prioritering og ændringer i aftaler.
  • Sikre gennemførelse af kvalitetskontrol på data i overensstemmelse med aftalte procedurer.
  • Sikre at den økonomiske rammebevilling ikke overskrides.

Aftaler, sikkerhed og myndighedskrav

  • Underskrive leverandøraftaler.
  • Iværksætte konkurrenceudsættelse efter gældende regler.
  • Sikre godkendelse og opfølgning på interne SDU serviceaftaler.
  • Sikre at myndighedskrav efterleves og pligtige indberetninger ekspederes.
  • Sikre evt. videre bevaringspligt.
  • Sikre at IT-teknisk lovgivning (f.eks. persondataloven, international lovgivning m.v.) og informationssikkerhedspolitikken og –regler efterleves.
  • Sikre at systemet klassificeres og betydningsvurderes (risikovurdering).
  • Sikre at SDU’s IT-arkitekturprincipper efterleves.

Koordinering og samarbejde

  • Sikre at integrationer aftales og godkendes af systemejerne på de systemer der integreres til.
  • Procesejer for udvalgte processer på tværs af systemer, hvor systemet indgår som primær IT-understøttelse.
  • Sparringspartner til opgaver, der er uddelegeret til den operationelle systemejer.

  • Eskaleringspunkt for Operationel systemejer i vanskelige sager.

 

Sidst opdateret: 02.06.2023