IT
Error while rendering view [ContentPage Breadcrumbs]. Please, make sure the rendering is configured properly or contact your administrator.

Funktioner i OneDrive for Business

Synkronisering af filer mellem OneDrive og din Mac

En af de smarte ting ved OneDrive, er at du kan se dine filer i 'Stifinder' eller 'Finder', uden at de ligger lokalt på din computer. OneDrive tilbyder nemlig følgende funktioner i lagring af filer:

  • Skyen indikerer at filen ligger online og ikke lokalt på din computer 
  • Grønt flueben indikerer at filen er synkroniseret lokalt på maskinen. Den ligger derfor både online og lokalt på din computer 
  • Massiv grøn med hvidt flueben indikerer at filen er valgt til at ligge permanent tilgængelig på din computer 
  • Pilene er udtryk for, at der er en synkronisering i gang. Når processen er færdig ændres ikonet til en af ovenstående ikoner

Hvis du ønsker at ændre på filen eller mappens status, kan du gøre dette ved at højreklikke på filen og derefter vælge 'Frigør plads'. Dette betyder, at filen flyttes fra at ligge både lokalt og online til udelukkende online i OneDrive, og derfor frigøre pladsen lokalt på din Mac. 

Onedrive for Business har på nuværende tidspunkt ikke en funktion der automatisk frigør filer og mapper, som ikke har været anvendt i længere tid. Derudover er indstillinger for filer også individuelle per enhed. Har du eksempelvis to computer kan du sagtens have forskellige indstillinger på filer og mapper. 

Gendannelse af filer eller mapper 

Har du ved en fejl slettet en mappe eller fil, kan du genskabe dem ved at tilgå OneDrive for Business gennem din browser. Husk at logge ind med din SDU-konto.

Ude til venstre vil du kunne tilgå slettede elementer, ved at klikke på ’Papirkurv’:

Papirkurv i OneDrive online version

For at gendanne en fil eller mappe, skal du først klikke på elementet. Efterfølgende vil du kunne vælge ’Gendan’ på knappen oppe til højre for dit navn.

Slettede elementer kan gendannes i op til 90 dage.

 

Sidst opdateret: 05.02.2024