Skip to main content
DA / EN
Markedsføring

Fakultetets uddannelser får øget synlighed

Uddannelserne bliver fortsat mere synlige, trafikken på web slår rekorder, og tilbud som 'Studerende for en dag' fordobler antallet af tilmeldte.

Af Mikkel Linnemann Johansson, , 17-08-2023

I de tre måneder op til kvote 1-ansøgningsfristen lykkedes det at generere mere trafik ind til samtlige af fakultetets bacheloruddannelser på sdu.dk end nogensinde før. Den øgede trafik skyldes blandt andet en række vellykkede onlinekampagner på diverse platforme, hvor vi har haft succes med at få mere synlighed for pengene.

I kvote 1-kampagnen har vi således haft vores hidtil laveste klikpriser for bachelorannoncering via Metas-platforme, der med 3,78 kr. pr. klik er mere end halveret siden 2020, hvor klikpriserne lå over 8 kr. pr. klik. På Googles platforme ligger klikpriserne omkring 2,10 kr., hvilket også er en forbedring i forhold til tidligere.

Samtidig har vi i de seneste år produceret alle vores kampagner selv, hvilket har gjort det muligt at allokere en større del af vores budget til den øgede synlighed.

I år har vi gjort en særlig indsats for Farmaci efter sidste års lave optag. Denne indsats har blandt andet gjort Farmaci til universitetets mest velbesøgte uddannelsespræsentation på sdu.dk i månederne op til ansøgningsfristen. I år er antallet af nye studerende på uddannelsen igen over 100.

Samlet set betyder det, at vi får mere synlighed med de midler, vi har til rådighed. Faktisk var de fire mest synlige uddannelser på sdu.dk vores uddannelser: Farmaci, Matematik-økonomi, Fysik og Kunstig intelligens – og alle vores 11 bacheloruddannelser er med i top 20 over mest besøgte uddannelsespræsentationer målt på antal besøg.

Den ekstra synlighed har også været god for vores brobygningsaktiviteter på fakultetet. Eksempelvis fik vi 210 tilmeldinger til 'Studerende for en dag' på bacheloruddannelserne i løbet af studieåret 2022/2023, hvilket er lidt mere end en fordobling af de 100 tilmeldinger i studieåret 2021/2022. Væksten skyldes den øgede trafik til web i kombination med målrettede pop-up vinduer på uddannelsespræsentationerne, som sikrer at dette og andre af vores tilbud er synlige på de rette tidspunkter.

Ud over den digitale markedsføring bliver der afviklet et væld af brobygningstilbud og outreachaktiviteter – både på institutterne, fakultetet, universitetet og i samarbejde på tværs heraf, som er altafgørende for vores muligheder for at rekruttere studerende.

Lidt simpelt kan man sige, at markedsføringen er til for at give vores uddannelser synlighed, så de uddannelsessøgende kender til vores uddannelser, brobygningstilbud og outreachaktiviteter, mens brobygningstilbuddene og outreachaktiviteterne er til for at give de uddannelsessøgende en oplevelse, som får dem til at vælge vores uddannelser.

Redaktionen afsluttet: 17.08.2023