Dekanens ord
Kære medarbejdere og studerende
Siden årsskiftet har fakultetets ledelse arbejdet målrettet med at færdiggøre fakultetets budgetstrategi for 2016-2019, herunder kataloget af strategiske til- og fravalg. I løbet af januar er to større seminarer blevet afholdt: et fagligt udviklingsseminar 11. januar og et uddannelsesseminar 25. og 26. januar. Ud over ledelsesgruppen har Akademisk Råd deltaget i begge seminarer, samt en række nøglemedarbejdere og studerende fra institutter og fakultetssekretariatet.
Personligt har det været en meget givende oplevelse at deltage i de to seminarer. Jeg fik lejlighed til at mødes med mange medarbejdere på tværs af hele fakultetet, og det var meget inspirerende at se det engagement, som medarbejderne lagde for dagen. Selvom formålet med uddannelsesseminaret var at rådgive ledelsen om mulige rationaliseringer på uddannelsesområdet, gik medarbejderne konstruktivt og professionelt til sagen.
Hvad kom der så ud af de to seminarer? Ganske meget. I nyhedsbrevet kan I læse mere om de detaljerede forslag, så her vil jeg blot fremhæve mine personlige højdepunkter.
Det faglige udviklingsseminar handlede om, hvordan vi fremadrettet sikrer et dynamisk fagligt miljø på fakultetet. Ledelsen fik mange anbefalinger, og jeg vil nævne to af dem her.
Den ene anbefaling var, at et dynamisk fagligt miljø forudsætter stabile rammer. Hver enkelt medarbejder har de bedste udfoldelsesmuligheder, hvis rammerne er klare og passende rummelige – og ikke ændrer sig for meget over tid. Det er ledelsens og administrationens opgave at sikre, at forskere og undervisere kan fokusere på det, som de er bedst til – inden for veldefinerede økonomiske og organisatoriske rammer.
Den anden anbefaling var, at vi skal fastholde og gerne øge vores ordinære finansiering af ph.d.-studerende. Rollen som ph.d.-vejleder anses som en kerneopgave for videnskabelige medarbejdere; ph.d.-studerende bidrager i høj grad til den samlede videnskabelige produktion. De ph.d.-studerende er kort sagt en helt central del af den videnskabelige fødekæde.
På uddannelsesseminaret var rækken af anbefalinger endnu længere. Efter seminaret er jeg blevet overbevist om, at vi vil være i stand til at fastholde vores uddannelseskvalitet for færre penge. Og dette skyldes ikke kun øget brug af digitalisering, men også bedre brug af instruktorer og eksterne undervisere (DVIP) til vores undervisning.
Ledelsesgruppen har netop lagt sidste hånd på fakultetets strategiske til- og fravalg, og jeg er nu klar til at aflevere min indstilling til Rektor. Herefter følger en møderække i Direktionen i løbet af marts, inden en samlet indstilling forelægges Bestyrelsen 4. april.
Tak til alle medarbejdere for jeres bidrag!
Martin Zachariasen, dekan