Skip to main content
DA / EN
Nyhedsbrev

Besparelser betyder færre studiegruppevejledere

Til fakultetets uddannelsesseminar i Fredericia 25. og 26. januar blev der bragt et forslag op om at spare på studiestarten på Naturvidenskab. I den efterfølgende proces omkring budgetstrategi 2016-2019 er det nu blevet besluttet, at der skal ske en besparelse på 400.000 kr. på studiestarten frem mod 2019, og at noget af besparelsen vil blive udmøntet allerede fra september 2016.

Et af de områder, hvor der spares på studiestarten, er ved at gå fra tre til to studiegruppevejledere (SGV) pr. stamhold. Da ansættelserne af SGV’ere til studiestart 2016 pt. er i gang, er det blevet besluttet at gøre det allerede nu.

Reduktionen i antallet af SGV’ere vil betyde, at hver SGV’er fremover får to hold à 8 studerende, de skal facilitere (mod tidligere ét hold på 10 studerende).

Ingen forskel for underviserne

For underviserne forventes ændringen ikke at få den store indflydelse på dagligdagen, da de skal fortsætte samarbejdet som hidtil med både SGV’ere og studiegrupper. Underviserne vil på samme måde som før skulle stille faglige opgaver til studiegrupperne, som grupperne så løser i de skemalagte studiegruppetimer.

Lektor og underviser Jakob Møller-Jensen fra BMB har derfor som udgangspunkt heller ikke de store forbehold over for ændringen:

    ”Jeg er meget tilfreds med, at reduktionen i antallet af SGV’ere ikke er større, end den er. Det vil betyde, at SGV’erne stadig kan fungere som positive rollemodeller for de studerende og en slags kulturbærere, og at de stadig kan udføre deres primære opgave med at sikre de studerendes sociale tilknytning til hinanden. Jeg ser også, at studiegruppernes funktion og dermed også SGV’ernes rolle naturligt vil ændre sig i de kommende år – især i takt med at optaget på vores uddannelser ændrer sig, når de nye optagelsesformer træder i kraft fra 2017. Herefter tror jeg, at studiegrupperne vil blive mere homogene i deres sammensætning, hvilket vil gøre SGV’ernes rolle som problemknuser mindre,” lyder det fra Jakob Møller-Jensen.

Ingen grund til bekymring

Specialkonsulent for studiemiljø og -vejledning Camilla Gundlach Kromann, der er ansvarlig for studiestarten i fakultetssekretariatet, mener, at den løsning, der er fundet, vil få mindst mulig betydning for de studerende og SGV’erne.

    ”Det er en udfordring med en besparelse på antallet af SGV’ere. Især fordi konceptet er en succes og evalueres positivt af de førsteårsstuderende, så det handler om at bringe de positive oplevelser og gode resultater med videre, selvom det skal være billigere. Jeg er overbevist om, at vi har fundet en løsning, hvor studiefasen stadig vil fungere fint, og at studiegruppevejlederne formår at understøtte de studerendes faglige og sociale integration. En del grupper bliver hurtigt selvkørende, hvorfor disse i højere grad kan deles om én studiegruppevejleder i fællesskab med anden gruppe,” fortæller Camilla Gundlach Kromann.

Med færre SGV’ere om arbejdet kan man frygte, at studiejobbet som SGV vil være mindre attraktivt for de ældre studerende på uddannelserne, når de fremover skal have ansvaret for to grupper frem for én. Men der er tilsyneladende ingen grund til bekymring, hvis man spørger studiegruppevejlederne selv. Nelly Bjørnes, som læser Biomedicin, og som har været SGV’er i 2015, er i hvert fald helt klar på at være SGV’er igen til efteråret:

    ”Ændringen behøver ikke at medføre nogen kvalitetsforringelse for de studerende. Jeg tror faktisk, at de mindre hold vil kunne give et bedre samarbejde blandt de studerende. Derfor er jeg ikke umiddelbart så bekymret.”

SGV’erne er dog også bevidste om, at der kan være områder, hvor reduktionen i antal SGV’ere giver nogle udfordringer. Særligt i forhold til dysfunktionelle grupper og planlægning af studiegruppetimerne. Her vil SGV’erens reducerede tid til hver enkelt gruppe gøre, at SGV’eren ikke kan involvere sig på samme måde som tidligere.

    ”Det vil være nødvendigt at se på andre former for konfliktløsning for grupperne, hvis der bliver færre SGV’ere til studiegrupperne. Samtidig vil det også være endnu mere afgørende at se på sammensætningen af de to SGV’ere pr. stamhold, da de rent fagligt skal dække bredere end tidligere. Et reduceret antal SGV’ere vil også give mindre mulighed for at dække for hinanden kollegialt, hvilket igen gør ordningen lidt mindre fleksibel. Hvis man som SGV’er skal have ansvaret for to studiegrupper, er det klart, at man ikke på samme måde kan opnå en relation til de studerende. Derfor må man som SGV’er også revurdere sin rolle – og måske indføre nogle nye teknikker, så man bedre kan nå ud til den enkelte studerende”, fortæller Jesper Bork Berthelsen, som læser Farmaci og er tidligere SGV’er.

Studiegruppekonceptet

Studiegruppevejlederens funktion er overordnet at facilitere gruppearbejde i studiegrupperne. At facilitere studiegruppens arbejde betyder i praksis at understøtte og fremme gruppens produktivitet og samarbejde. SGV’erens rolle består i høj grad af at stille værktøjer til godt gruppearbejde til rådighed for gruppen.

De bidrager således med forskellige læringsaktiviteter og tiltag eller metoder til at håndtere eventuelle samarbejdsproblemer. Desuden sørger de for at motivere de studerende i deres studier og understrege det budskab, at der både fagligt og socialt er gevinst ved at være del af en studiegruppe. I de studerendes videre studier og især i deres fremtidige job, vil de i høj grad arbejde i ikke-selvvalgte grupper.

På førsteåret har de studerende faciliterede studiegruppetimer (SFV-timer), hvor en studiegruppevejleder understøtter gruppearbejdet for at opnå produktivt gruppearbejde og gode arbejdsprocesser. Dette især i forbindelse med studiefasen i trefasemodellen.

Studiefasen

Målet er, at de studerende får faglige, personlige og sociale erfaringer, der sætter dem i stand til at befæste og videreudvikle deres naturvidenskabelige kompetencer.

De studerende fordyber sig individuelt eller i små grupper i projekter og større opgaver. Her er den studerendes deltagelse, personlige engagement og ansvar for egen læring i centrum

De studerende har inden for rammerne af en studiegruppe et selvstændigt ansvar for at tilrettelægge deres studieaktiviteter og at udnytte it-værktøjer i læringsøjemed.


Redaktionen afsluttet: 09.05.2016