Skip to main content
DA / EN
Nyhedsbrev

Tværfaglighed gør naturvidenskab håndgribelig

70 gymnasielærere har udviklet undervisningsforløb, som forklarer hvad der sker, når f.eks. matematik møder biologi. Projektet, som var facilliteret af LSUL, blev afsluttet 2. maj med et seminar på SDU.

Der er ofte matematiklærerens lidt trælse lod at skulle forklare modvillige gymnasieelever, hvad de egentlig kan bruge differentialligninger, vektorer og integralregning til. Derfor har et projekt faciliteret af Danske Science Gymnasier og Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL) givet 70 naturvidenskabelige gymnasielærere nye værktøjer til at forklare sammenhængen mellem formler og virkelighed.

Det er nemlig, når matematik møder f.eks. biologi, at de anvendelsesorienterede perspektiver bliver mere synlige og håndgribelige for eleverne, mens lærerne får et fagsprog på tværs af fag og nye vinkler til deres undervisning.

Projektet Biologi og matematik i studieretningen blev afsluttet med et seminar 2. maj 2017 på SDU, hvor de 70 gymnasielærere fra Region Nordjylland, Midtjylland og Sjælland var samlet for at dele erfaringer og præsentere de tværfaglige forløb, de har arbejdet med i skoleåret 2016/17. Forløbene har handlet om modellering, vækst, kastanjer, evolution, ligevægt, arvelighedslære, gødskning, kroppens proportioner og meget meget mere.

”Ved de seneste gymnasiereformer har fagsamspil i studieretningerne været på dagsordenen. Det har været en udfordring for mange lærere at bringe deres fag i spil med andre fag, men lærerne, der har deltaget i projektet om samarbejde mellem biologi/bioteknologi og matematik, har med udvikling og afprøvning af konkrete tværfaglige forløb i biologi og matematik vist, at det er muligt. Specielt vil jeg rose lærerene for deres arbejde med at finde både faglige og fagdidaktiske koblinger mellem de to fag, f.eks. at det biologiske eksperiment kan fungere som en platform for fagsamspillet og levere autentisk datamateriale til matematikundervisningen” siger leder af LSUL professor Claus Michelsen.

Afslutningsseminaret 2. maj 2017 på SDU blev indledt med en festforelæsning ved professor Achim Schroll fra SDU om matematiske modeller for hjertet. Herefter præsenterede fire grupper af lærere mundtligt deres forløb. Seminaret blev afsluttet med en postersession, hvor alle de udviklede forløb blev præsenteret. Posterne bliver efterfølgende udgivet i en publikation i LSUL's skriftserie, så alle interesserede kan blive inspireret af de mange forløb, der adresserer temaer på tværs af biologi og matematik.

Redaktionen afsluttet: 02.06.2017