SUNDs uddannelsesstrategi
Klumme: Strategien er på plads – nu begynder arbejdet
Uddannelsesstrategien "Uddannelse i praksis" blev lige inden sommerferien offentliggjort. Det markerede et vigtigt skridt – men ikke målstregen. Tværtimod: Det er nu, arbejdet for alvor begynder. Læs klummen af Merete Munk, Sekretariats- og uddannelseschef på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
SUNDs uddannelsesstrategi er resultatet af mange gode samtaler, diskussioner og fælles refleksioner over, hvilken rolle vores uddannelser skal spille i en verden i hastig forandring. Den rummer store ambitioner, og de er nødvendige.
Vi står midt i omfattende reformer i både sundhedsvæsen og universitetssektor. Samtidig ændrer arbejdsmarkedets behov sig, teknologien udvikler sig med høj hastighed. Studerende og arbejdsgivere har nye forventninger til læring, mening og samfundsrelevans.
Derfor skal vi rykke os, og det skal vi gøre med udgangspunkt i alt det, vi allerede gør godt – og i fællesskab.
Strategien skaber retning – men vi skaber indholdet sammen
Uddannelse i praksis er ikke en manual, der skal følges slavisk. Det er en fælles retning og en platform for udvikling. De fem indsatsområder giver os en ramme for, hvor vi skal sætte ind, men hvordan det præcis skal se ud i jeres hverdag som undervisere, forskere, studieledere, studienævn eller administrative medarbejdere, skal vi finde ud af sammen.
Vi har allerede mange initiativer i gang. Vi har erfaringer med erhvervskandidatuddannelser. Vi har inspirerende eksempler på praksisintegreret undervisning og partnerskaber med kommuner, regioner og private aktører. Vi har undervisere, der eksperimenterer med nye pædagogiske formater og teknologier. Det skal vi bygge videre på.
Men strategien kræver også, at vi tør stille nye spørgsmål: Hvordan udvikler vi vores læringsmiljøer, så de styrker både faglighed og trivsel? Hvordan gør vi digital teknologi til en hjælp og ikke en barriere? Hvordan fastholder vi forskningsintegrationen i en tid med pres på undervisningsressourcerne? Og hvordan lykkes vi med at åbne vores uddannelser mere op for livslang læring?
Det næste skridt
I store dele af fagmiljøerne er arbejdet allerede gået i gang, men for os alle betyder offentliggørelsen af strategien, at vi nu kan blive helt konkrete på, hvad det så betyder for hver enkelt uddannelsesretning.
Vi skal tale om, hvordan vi omsætter strategien lokalt – og hvordan vi prioriterer. For vi kan ikke gøre det hele på én gang. Strategien rummer et udviklingsarbejde, der skal ske trinvist og i takt med, at vi får erfaringer og skaber resultater.
Strategien bliver først levende, når den folder sig ud i jeres administrative arbejde, jeres undervisning, forskning, samarbejder og udviklingsprojekter. Det bliver et fælles – og vigtigt – arbejde. Vi får brug for alles idéer, viden og engagement. Jeg glæder mig til, at vi sammen lægger os i selen for at gøre Uddannelse i praksis til virkelighed.