Skip to main content

IT-vejledninger

 

IT-vejledninger

På NextCloud.sdu.dk kan du dele dokumenter som indeholder persondata

NextCloud er anvendelig til:

  • Opbevaring af store filer/datasæt, forskningsdata
  • Samarbejde/ deling hvor der typisk indgår eksterne samarbejdspartnere
  • Deling af dokumenter med andre SDU-ansatte

Du har adgang til NextCloud via forskellige platforme og devices. 

Her kan du læse mere om NextCloud.

På OneDrive må du opbevare filer og dokumenter der indeholder persondata. 

  • Det kan ses som en erstatning for det personlige drev (fx M-drevet)
  • Det anbefales primært til dokumenter du selv skal anvende, men der mulighed for at dele enkelte filer/dokumenter eller mapper med andre
  • Du har adgang til dine dokumenter udenfor SDU - der kræves kun en browser og et login eller app til mobile enheder

Du kan læse mere om Onedrive her

På SharePoint kan du opbevare persondata af både almindelig og følsom karakter

Det er en samarbejdsplatform, som kan benyttes til dokumenter og filer med almindelig persondata samt følsomme personoplysninger.

SharePoint anvendes til

  • Deling af dokumenter med andre SDUansatte og studerende i fx et råd eller nævn
  • Deling af dokumenter med udvalgte eksterne samarbejdspartnere
  • Opbevaring af pseudonymiserede data
  • Fælles platform hvor der både skal foregå kommunikation og deling af dokumenter, filer, billeder mv.

Du kan læse mere om vejledning og retningslinjer om SharePoint her

Microsoft Teams kan anvendes til persondata og deling af dokumenter

Med TEAMS kan medarbejdere på SDU

  • Samarbejde om mindre projekter og dele dokumenter via Word, Excel, PowerPoint mv.
  • Kommunikere i chat, afholde møder og foretage opkald til hinanden
  • Samle alt på et sted om et givent projekt

TEAMS tilgås via https://teams.microsoft.com, app eller hentes som program til din PC fra Software Centeret

Du kan læse mere om TEAMS her

Har du brug for hjælp?

Kontakt SDU IT

SDU IT

Sidst opdateret: 20.02.2024