Opfølgning på evalueringerne er en central del af arbejdet med undervisningskvalitet. Både den skriftlige slutevaluering og den mundtlige midtvejsevaluering danner grundlag for faglig udvikling og dialog i studienævn og undervisningsmiljøer.
Når et fag har gennemført en skriftlig slutevaluering, udarbejder underviser og/eller fagansvarlig senest 21 dage efter evalueringen et mindre opfølgningsnotat i EVAL om fagets afvikling.
Det samlede opfølgningsnotat indeholder oversigt over de fremtrædende temaer og særlige opmærksomhedspunkter fra undervisningsevalueringen samt overblik over, hvad der har fungeret godt, og hvad der kan forbedres på faget.
Link til opfølgningsnotatet sendes automatisk til fagansvarliges/undervisers SDU-mail, når notatet skal udfyldes.
Spørgsmål til opfølgningsnotatet
Følgende spørgsmål danner udgangspunkt for opfølgningsnotatet:
Hvilke overvejelser har evaluering af faget givet anledning til? Supplér eventuelt den skriftlige slutevaluering med konklusioner fra den mundtlige midtvejsevaluering.
Hvad har fungeret godt i fagets afvikling?
Hvor ses et udviklingspotentiale i fagets afvikling?
Er der særlige opmærksomhedspunkter eller øvrig feedback i forhold til fagets afvikling?
Behandling og anvendelse af opfølgningsnotater
Opfølgningsnotater skrives først og fremmest med henblik på, at underviser/fagansvarlig selv kan anvende det i arbejdet med at udvikle og forbedre undervisningsindsatsen.
Opfølgningsnotater behandles også i studienævnet og på statusmøder med henblik på:
at opsamle gode erfaringer og udbrede disse på uddannelsen
at støtte underviser/fagansvarlig i relevante indsatser til løsning af konkrete udfordringer i afvikling af undervisning på faget
Der skal ikke laves skriftlige opfølgningsnotater efter mundtlige midtvejsevalueringer.
Efter midtvejsevalueringer anbefales det, at underviser/fagansvarlig kort præsenterer de studerende for væsentlige konklusioner og eventuelle tilpasninger på baggrund heraf.
Det er afgørende for skabelsen af en sund evalueringskultur, at de studerende oplever, at deres engagement og bidrag til evalueringen faktisk har en værdi og bliver anvendt til den løbende tilpasning og udvikling af undervisningen. Denne oplevelse vil også kunne modvirke lave svarprocenter på den skriftlige slutevaluering.
Eksamensresultater betragtes ikke som direkte indikator for om undervisningen er velgennemført, men kan anvendes som en parameter for graden af alignment mellem læringsmål, undervisningsaktiviteter og prøveformer. Derfor vil der løbende blive trukket eksamensstatistik for fagene (antal bestået/ikke-bestået og eksamenskarakterer).