Skip to main content
Medarbejderportal

Værdier for god kommunikation

På SIF har vi fem værdier, som viser, hvordan vi forstår god kommunikation.

Værdierne skal ses som pejlemærker, når vi kommunikerer om vores forskning og instituttets virke. Det betyder, at vi har værdierne i mente, når vi kommunikerer.

Vi bygger vores værdier på Danske Universiteters principper for god forskningskommunikation, som du kan læse mere om her

Vi kommunikerer:

Sagligt og transparent.

Vi tilstræber at få så mange nuancer og forbehold med og fremlægger al dokumentation. Det betyder blandt andet, at vi kommunikerer med gennemsigtigt, at vi lægger alle oplysninger frem, eksempelvis om, hvem der har finansieret vores forskning, og ikke skjuler noget.

Modtagerorienteret.

Vi er bevidste om, hvem vi kommunikerer til og med hvilket formål

Armlængdeprincip.

Det er os og ikke samarbejdspartnere og myndigheder, der dikterer vores budskaber, eller hvordan vi formidler vores budskaber.

Selvkritisk.

Vi vurderer både vores budskaber og konsekvenserne af vores formidling kritisk. Vi forsøger at undgå flertalsmisforståelser eller skræmme unødigt.

Ansvarligt og fordomsfrit.

Vi viser respekt og hensyn for de undersøgte målgrupper. Vi tager ansvar og tænker over konsekvenserne af vores kommunikation, og vi kommunikerer med respekt for de implicerede målgrupper.

Sidst opdateret: 19.10.2023