Barsel
Nye og forbedrede barselsrettigheder i staten
Nye barselsrettigheder er indført, hvilket giver flere fordele for ansatte i staten, der skal på barsel.
Fra 1. april 2026 er der trådt nye regler i kraft for barsel, adoption og omsorgsdage i staten som led i OK26. Reglerne giver flere medarbejdere adgang til løn under orlov og styrker en række eksisterende barselsrettigheder.
På SDUnet er informationen om barsel og adoption nu blevet opdateret, så den afspejler de nye regler.
Hvad er nyt?
De nye regler indebærer blandt andet:
- Flere lønnede deleuger: De fælles lønnede deleuger øges fra 6 til 8 uger.
- Bedre rettigheder til far og medmor: Der er nu mulighed for løn ved overdraget orlov inden for de første 10 uger efter fødslen.
- Nye rettigheder til sociale forældre, når barselslovens betingelser er opfyldt.
- 10 ekstra lønnede uger til soloforældre ud af de samlede 22 uger.
- 10 ekstra lønnede uger til forældre med eneforældremyndighed, som ikke bor sammen med den anden forælder.
- Forbedrede rettigheder ved barns hospitalsindlæggelse samt bedre pensionsdækning under forlænget orlov.
Opdaterede barselssider på SDUnet
I forbindelse med de nye regler er SDUnets barselssider blevet revideret.
Hvis du planlægger barsel eller adoption, anbefaler vi, at du orienterer dig på de opdaterede sider og kontakter SDU HR, hvis du har spørgsmål til din konkrete situation.