Kandidatreformen
Udviklingen af et nyt kandidatlandskab på SDU
Direktionen har nu godkendt det implementeringsgrundlag, der skal sætte retningen for, hvordan SDU gennemfører kandidatreformen i praksis.
Med implementeringsgrundlaget er der truffet beslutning om den overordnede organisering, tidsplanen og de fælles principper, som skal sikre en koordineret indsats på tværs af hele universitetet. Det markerer begyndelsen på næste fase i arbejdet med at forme et nyt kandidatlandskab på SDU.
Allerede fra september 2026 vil SDU udbyde de første nye uddannelser – blandt andet en etårig cand.merc. og en erhvervskandidatuddannelse i Software Engineering. Frem mod 2028 skal vi udvikle flere end 40 nye uddannelser på tværs af fakulteterne, herunder både etårige kandidatuddannelser og nye typer af erhvervskandidatuddannelser. Derudover skal der etableres rammer for kandidattillægsbeviser på 45 ECTS.
En stor og fælles udviklingsopgave
– Det er en omfattende udviklingsopgave, der rækker langt ud over den lokale uddannelsesudvikling i fagmiljøerne. Vi skal også skabe de administrative og organisatoriske rammer, der kan understøtte de nye uddannelsesformater – og kommunikere tydeligt om mulighederne til både studerende og samarbejdspartnere i erhvervslivet og den offentlige sektor, forklarer prorektor Helle Waagepetersen.
Arbejdet tager udgangspunkt i SDU’s strategi og bygger videre på universitetets mangeårige erfaring med at udvikle forskningsbaserede uddannelser på et højt fagligt niveau.
Strategien viser retningen
SDU’s strategi sætter retningen for udviklingen af det nye kandidatlandskab på tre centrale områder:
- For og med samfundet: SDU styrker sin rolle som videnspartner for regionen og for samfundet bredt. De nye uddannelser skal bidrage til et tættere samspil med arbejdsmarkedet og give virksomheder og offentlige organisationer lettere adgang til forskningsbaseret viden.
-
Talentfulde studerende: SDU får et mere varieret kandidatlandskab, der tiltrækker et bredere felt af studerende – fra dem, der søger faglig fordybelse, til dem, der ønsker en kortere og mere målrettet vej – eller dem, der vil kombinere arbejde og studier.
-
Livslang læring: Reformen bliver en løftestang for nye muligheder for efter- og videreuddannelse, så SDU kan tilbyde forskningsbaserede kompetencer til mennesker i beskæftigelse gennem hele arbejdslivet.
Et fælles program på tværs af SDU
Implementeringsarbejdet samles i et fælles SDU-program med ti tværgående spor. Fakulteterne driver udviklingen af de nye uddannelser, mens Fællesadministrationen understøtter med rammer, koordinering og administrative løsninger.
Den fælles organisering skal understøtte, at SDU udvikler et samlet og sammenhængende kandidatlandskab med en tydelig profil frem mod 2032, hvor de sidste uddannelser er klar.
Styrket fleksibilitet og relevans
– Kandidatreformen giver os mulighed for at tænke nyt i forhold til, hvordan vi tilrettelægger uddannelser, og hvordan vi samarbejder med samfundet omkring os. Det er en opgave, der kalder på tæt samarbejde og god dialog på tværs af fakulteter, institutter og administration, siger Helle Waagepetersen og fortsætter:
– Der vil opstå spørgsmål og udfordringer undervejs, og dem må vi drøfte og løse i fællesskab, efterhånden som de opstår. Vi vil bruge reformen som en løftestang til at styrke fleksibiliteten og relevansen i vores kandidatuddannelser, og vi vil stå endnu stærkere som universitet – både for vores studerende og for samfundet omkring os.