Skip to main content
DA / EN

De ansattes klumme

SDU 2030 – et internationalt bemandet universitet i Danmark

Jeg forudser, at i 2030 har 75 % af det faste videnskabelige personale på mit institut en gymnasial uddannelse fra udlandet. Hvorfor tager SDU 2030-strategien ikke hensyn til vores fremtidige internationalt bemandede organisation?

Af Mikkel Baun Kjærgaard, 20-12-2023

En dansk gymnasial eksamen som et særtilfælde 

Gennem de seneste årtier har nationale strategier for universitetssektoren lagt vægt på internationaliseringen af dansk forskning. Når vi ser på tallene på mit eget institut, klarer vi os rigtig godt. Eksempelvis har 86 % af vores adjunkter nu en gymnasial uddannelse fra udlandet. Tallene afspejler, at de snarere er et resultat af, at danske unge vender ryggen til akademiske karrierer, end konkrete internationaliseringsstrategier. 

Hvorfor? 

Når jeg taler med folk med en dansk gymnasial uddannelse om at stræbe efter en karriere i forskningsverdenen, svarer de, at det stemmer overens med deres håb for deres fremtidige arbejdsliv. De er dog ikke afvisende over for at arbejde på SDU, da de er åbne for roller blandt vores teknisk-administrative personale. Og så spørger du måske: Hvorfor? Hvis jeg bruger en af vores færdiguddannede softwareingeniører som eksempel, vil de ved at blive ansat på SDU som softwareudvikler få et langt mere struktureret arbejdsliv og endda en højere løn i løbet af karrieren, end når de stræber efter en forskningskarriere. De kandidatstuderende kommer kun til at tjene mere i løbet af en videnskabelig karriere, hvis de forfremmes til professor (kilde: SDU’s lønstatistik). Jeg kunne godt prøve forklare dem alle fordelene ved forskning og undervisning og ved at være en videnskabelig blæksprutte. Men billedet er tydeligt: Den danske ungdom stemmer med fødderne, både på SDU og på landsplan, som det for nylig fremgik af en af DM’s artikler. 

Der mangler fokus på den internationale organisation 

Derfor er fremtiden for SDU internationale videnskabelige medarbejdere, bortset fra de områder, hvor videnskabeligt arbejde ikke er muligt uden at beherske dansk. I dag er jeg en del af et forsknings- og undervisningsteam, der repræsenterer seksten forskellige nationaliteter. Til hverdag tilbringer jeg også en del af mit arbejde på vores internationale campus i Sønderborg. Jeg kunne argumentere for, at jeg i min hverdag allerede befinder mig i 2030. Men jeg mærker også hver dag alle de små gnidninger, der er forbundet med at være et internationalt team i en organisation, der ikke er rigtig international. 

Et hul i SDU 2030-strategien? 

Det, jeg savner i SDU's strategi frem mod 2030, er en plan for, hvordan vi har tænkt os at håndtere denne forandring, der gælder hele SDU. De spørgsmål, der optager mig, er: Hvordan bør dette påvirke vores undervisningsstruktur? Hvordan forbereder vi det omgivende samfund på denne forandring? Hvordan har en international organisation dybe rødder i en bestemt del af verden? Mit håb er, at vi i de kommende år vil drøfte dette og lignende spørgsmål langt mere, så vores strategi flugter med vores organisation og en verden i forandring. 

Mikkel Baun Kjærgaard

Professor i Software Engineering, leder af SDU’s softwareuddannelser og viceforskningsleder på SDU Software Engineering og Center for Industrial Software. Ledelsesmedlem af Digital Research Centre Denmark (DIREC).

Læs mere

Redaktionen afsluttet: 20.12.2023