Søg
Find
Bibliotek
Genveje
Ny organisering af SDU Business School og Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
FAQ
På denne side finder du svar på de mest stillede spørgsmål om organiseringen, om økonomien og den regionale tilstedeværelse.
Organisation
-
Det nuværende samfundsvidenskabelige fakultet opdeles i to separate enheder:
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet (SAMF) bestående af Juridisk Institut, Institut for Statskundskab og Økonomisk Institut, samt CPop og DDC.
- SDU Business School (SBS) bestående af Institut for Virksomhedsledelse og Institut for Erhverv og Bæredygtighed.
-
Den nye organisering træder i kraft pr. 1. september 2026.
Den nuværende overordnede organisationsstruktur fortsætter indtil da.
Der er nedsat en styregruppe, som har det overordnede ansvar for:
- fremdrift og koordinering.
- nødvendige beslutninger frem til ny ledelse er på plads.
- at skabe et solidt fundament for den kommende ledelse.
Styregruppen består af:
- Rektor Jens Ringsmose (forperson)
- Universitetsdirektør Thomas Buchvald Vind
Dekan Hanne Søndergaard Birkmose
-
Her og nu:
- ændrer beslutningen ikke på din ansættelse, dit tjenestested eller dine opgaver.
- fortsætter forskning, undervisning og administration som hidtil.
På sigt kan der opstå ændringer i:
- ledelsesreferencer
- enhedstilknytning og interne samarbejdsflader
- tjenestested
- administrative arbejdsgange
Sådanne ændringer vil:
- blive planlagt og kommunikeret i god tid.
- blive behandlet i relevante samarbejdsfora og kollegiale organer.
- gennemføres med fokus på involvering og en inddragende proces.
-
Medarbejderinddragelse er et centralt princip i implementeringen. Det sker bl.a. via:
- involvering af fakultets-, institut- og enhedsledelser.
- drøftelser i samarbejdsudvalg, Akademisk Råd og andre kollegiale organer.
- møder og et dialogforum, hvor medarbejdere kan give input.
- repræsentation i relevante arbejdsgrupper.
-
Styregruppen har nedsat en administrativ arbejdsgruppe, som har til opgave at tilrettelægge, hvordan de eksisterende administrative kompetencer på fakultetet og institutterne bedst bringes i spil.
Det forventes, at den administrative organisering er på plads i løbet af foråret 2026, og der vil snarest muligt kommunikeres om processen.
Medlemmer af den administrative arbejdsgruppe er:
- Universitetsdirektør Thomas Buchvald Vind (Forperson)
- Fakultetsdirektør Torben Durk Johansen
- Uddannelseschef Annette Schmidt
Arbejdsgruppen analyserer mulighederne for at placere administrative opgaver og ressourcer på tre organisatoriske niveauer:
- Administration på hhv. SAMF og SBS.
- Administration i et fælles administrationscenter, som betjener både SAMF og SBS.
- Administration i Fællesadministrationen.
-
Styregruppen har nedsat en arbejdsgruppe, som har til opgave at undersøge mulige organiseringer af det faglige område på SBS herunder en konsolidering af de nuværende forskningsgrupper.
Arbejdsgruppen består af:
- Dekan Hanne Søndergaard Birkmose (forperson)
- Professor Domen Bajde, IVL
- Professor Nicole Richter, IVL
- Lektor Victor Martin-Sanchez, IVL
- Professor Per Freytag, IEB
- Professor Majbritt Evald, IEB
- Lektor Stephanie Sohn, IEB
- Prodekan Kristin B. Munksgaard
Arbejdsgruppen vil søge inspiration fra andre business schools samt monofaglige fakulteter i Danmark, herunder Det Juridiske Fakultet og Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet, som begge er organiseret uden institutter.
Der er en særlig opmærksomhed på, at den fremtidige organisering skal tage højde for geografisk tilstedeværelse og sikre, at forskningsmiljøer på alle campusser integreres i en samlet struktur.
-
Som udgangspunkt fastholdes den faglige organisering på SAMF bestående af Juridisk Institut, Institut for Statskundskab og Økonomisk Institut, samt CPop og DDC.
-
Hanne Søndergaard Birkmose fortsætter som dekan på SAMF, og stillingen som SBS-leder er i opslag med forventet tiltrædelse 1. april 2026.
Den endelige ledelsesstruktur på de to enheder fastlægges i dialog med rektor.
-
Der igangsættes en proces mhp. fastlæggelse af governance-struktur i begge enheder herunder:
- Akademisk Råd, Samarbejdsudvalg og studienævnsstruktur.
- Råd, nævn og udvalg på SDU, hvor der er fakultetsrepræsentation.
-
Den strategiske ambition omfatter følgende centrale målsætninger, en:
- udbygning af ekstern synlighed og profilering - nationalt og internationalt - med en tydelig identitet og branding af SBS som én samlet enhed.
- intensivering af samarbejdet med eksterne partnere, herunder virksomheder, offentlige organisationer og internationale institutioner og opbygning af et omdømme som Region Syddanmarks business school.
- opnåelse af yderligere internationale akkrediteringer med udgangspunkt i den nyligt opnåede AACSB-akkreditering og ambitioner om EQUIS- og AMBA-akkrediteringer.
styrkelse af forsknings- og uddannelseskvalitet gennem fremragende forskningsmiljøer, strategisk rekruttering og en skarpere uddannelsesprofil - både heltid og deltid.
-
Selvom arbejdet med ny organisering udspringer af et ønske om at realisere potentialerne i SDU Business School, har vi lige så høje ambitioner for social science-området.
Et nyt SAMF får mulighed for at gentænke både strategi, administration og ledelsesstruktur, hvilket samtidig åbner døren for at redefinere og brande fakultetets klassiske, samfundsvidenskabelige kerne. Fakultetet får mulighed for at etablere et mere fokuseret netværk af aftagere og samarbejdspartnere.
-
Oprettelsen af en selvstændig business school skal bidrage til SDU’s samlede ambition om at skabe værdi for og med samfundet.
SBS skal positioneres som en markant og synlig business school i Region Syddanmark med højeste internationale kvalitet inden for forskning, uddannelse og samarbejde.
-
Nej, der er ikke planer om en sammenlægning med Det Humanistiske Fakultet. Tværtimod er det en klar ambition at fastholde såvel et stærkt humanistisk som et stærkt samfundsvidenskabeligt fakultet.
-
SAMF opnåede i juli 2025 den internationale AACSB-akkrediteringen på baggrund af den nuværende organisering.
Det er afgørende, at en ny organisering lever op til kravene for AACSB og skaber de bedste betingelser for at opnå en genakkreditering. Det afgørende i akkrediteringsmæssig sammenhæng er ikke den formelle organisatoriske struktur, men at der eksisterer en tydelig og samlet business school-enhed med strategisk autonomi.
Det anses derfor ikke som problematisk at ændre organiseringen, så længe den bidrager til at realisere mål og standarder, som akkrediteringen bygger på. Tværtimod forventes den nye organisering at understøtte genakkreditering og yderligere akkrediteringer.
Regional tilstedeværelse
-
SBS spiller en central rolle i relation til SDU’s regionale forpligtelser og tilstedeværelsen på fire campusser: Odense, Kolding, Esbjerg og Sønderborg.
Det er derfor afgørende, at der sikres både ledelsesmæssig og forskningsmæssig forankring på tværs af campusser, så uddannelses- og forskningsaktiviteter uden for Odense ikke nedprioriteres. Den fremtidige organisering skal, så vidt muligt, sikre et fortsat stærkt ejerskab og en tydelig tilstedeværelse på campusserne.
Dette er et særligt opmærksomhedspunkt for styregruppen og arbejdsgrupperne.
Økonomiske betragtninger
-
Nej, den nye organisering er ikke en spareøvelse.
Formålet er at skabe stærkere og mere bæredygtige faglige miljøer – ikke at skære ned.
-
Selvom der er begrænsede muligheder for vækst i optaget af fuldtidsstuderende, rummer SBS fortsat betydelige udviklingspotentialer – især ved at styrke kvalitet, profil og relevans.
En fastholdelse af økonomisk balance eller potentiel vækst skal derfor komme fra andre kilder såsom:
- øget hjemtag af eksterne midler.
- øget uddannelseskvalitet, som kan reducere frafald.
- øget tiltrækning af deltidsstuderende.
Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål om den nye organisering af SDU Business School og Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, er du velkommen til at kontakte os:
Mail: lto@sdu.dk