Skip to main content
Servicesider

Retningslinjer for brug af IT for ansatte

Du skal som ansat følge SDU’s retningslinjer for brug af IT. Du kan i retningslinjerne finde mere om, hvad der er tilladt og hvad der ikke er tilladt, når du anvender SDU’s udstyr, netværk og systemer.

Retningslinjerne gælder alle ansatte, og du kan løbende holde dig opdateret på SDUnet. IT omfatter udstyr, netværk, systemer, programmer mv.

Du er godt på vej, hvis du lærer nedenstående 10 bud for brug af IT. Du skal/må:

  1. Anvende IT under iagttagelse af almindelig sund fornuft og under hensyntagen til studerende, ansatte og andre samarbejdspartnere.

  2. Sikre at anvendelse ikke skader SDU’s omdømme.

  3. Ikke overlade udstyr, systemer mv. stillet til rådighed af SDU til børn, venner eller samlivspartner.

  4. Som udgangspunkt kun anvende IT til løsning af arbejdsopgaver for SDU.
    4.a. Inden for lovgivningens- og rettighedsmæssige rammer anvende IT til privat brug, så længe det ikke er med et kommercielt formål. Du  må f.eks. gerne bruge din PC til at tage referat fra et bestyrelsesmøde i fodboldklubben eller søge på nettet, men du må ikke benytte SDU’s licens på SurveyXact til at sælge spørgeskemaundersøgelser i dit eget firma. Mærk elementer ’privat’ men vær i den henseende også  opmærksom på punkt 10.
    4.b. Privat udstyr bør som udgangspunkt ikke anvendes til løsning af arbejdsopgaver for SDU. Der kan være særlige grunde, og i så fald skal du gå i dialog med din leder. Hvis du er nødsaget til at benytte privat udstyr, skal du være særligt opmærksom på sikkerheden.

  5. Sikre dig, at det kun er dig, der bruger det bruger-ID, du har fået udleveret – vælger du i strid med reglerne at dele dit bruger-ID, er du ansvarlig for eventuelle handlinger udført af låner.

  6. Ikke omgå SDU’s sikkerhedsforanstaltninger medmindre det sker som led i et konkret SDU-godkendt forskningsprojekt og/eller aktiviteten    forud for udførslen er godkendt af din leder og SDU IT.

  7. Som udgangspunkt ikke behandle oplysninger, der tilhører SDU, i systemer der ikke er godkendt af SDU IT. Hvis du undtagelsesvist installerer software som lokaladministrator, skal du selv sikre, at der er den fornødne licens og eventuel databehandleraftale.

  8. Kun benytte elektroniske ressourcer (e-bøger, tidsskrifter mv.) i forbindelse med administration, studier, undervisning og forskning.

  9. Sikre at journaliseringspligtige elementer journaliseres i SDU’s ESDH-system.

  10. Overveje hvilke private elementer, du opbevarer på din SDU-mail eller øvrige opbevaringsløsninger, da SDU er pålagt at have overblik over,  hvilke aktiviteter der er på SDU’s netværk, systemer mv.

Overtrædelse eller forsøg herpå håndteres efter de personalepolitiske retningslinjer. Har du spørgsmål til retningslinjerne eller er i tvivl om, hvordan du skal forholde dig i en konkret situation, kan du kontakte Servicedesk.

Du kan læse de fulde retningslinjer her.

Sidst opdateret: 02.05.2023