Skip to main content
HR

Søg om skærmbriller

På SDU ansøger du om skærmbriller hos sin umiddelbart foresatte, institutleder hhv. afdelingsleder, der forud for bevilling af brillen skal sikre sig at følgende:

  • Skærmarbejdspladsen skal være hensigtsmæssigt indrettet. Øjengener kan også skyldes en uhensigtsmæssigt indrettet skærmarbejdsplads og/eller dårlig belysning.  Derfor skal skærmarbejdspladsen indrettes i overensstemmelse med Arbejdstilsynets krav,

    jf. ’Arbejdstilsynets vejledning af 2008 vedr. arbejdspladsens indretning og inventar’


    Få din arbejdsmiljøgruppe til at hjælpe med, om din skærmarbejdsplads er korrekt indstillet og indrettet, før end der kan laves opmåling til rekvisition af skærmbriller.

I kan evt. bruge dette værktøj:  Tjek din kontorarbejdsplads (PDF). 

Sådan søger du

  1. Der skal laves en opmåling af skræmarbejdspladsen før end der kan laves en vurdering hos optikker. På SDU har vi en aftale med Synoptik om udlevering af skræmbriller. Derfor skal du, sammen med din arbejdsmiljøgruppe have målt din skærmarbejdsstation op.  Følg instruktion i denne vejledning: Den korrekte afstand til din skærm (PDF) eller se denne korte video fra Synoptik.

  2. Udfyld online rekvisitionsskema: Rekvisition til Synoptik

    Husk, at der på rekvisitionsskemaet skal der noteres den budgetansvarelige person på instituttet/ i enheden fx institutleder eller områdechef, samt
    vedkommendes email. Dertil skal der påføres eannr og nanvet på den tilhørende afdeling. 

    Når den budgetansvarlige har godkendt rekvisitionen vil der komme en kvittering i medarbejderes mailbox. Tilsvarende vil der komme en elektroinisk kvittering hos samtlige synoptik butikker i DK, og medarbejderen kan derfor blot oplyse SDU og navn ved henvendelse i Synoptik.

  3. Bestil tid til vurdering hos optikker via Synoptiks hjemmeside 

Læs mere om, hvordan du bestiller din skærmbrille i denne korte beskrivelse: Sådan bestiller du din firmabrille

Hvis Synoptik konstaterer, at der ikke er behov for skærmbriller, er Synoptik forpligtiget til at returnere rekvisitionen. Rekvisitionen er gyldig indtil 1 md. efter udstedelsesdato.  

 

Baggrund for udlevering af skærmbriller

I henhold til Arbejdstilsynets Bekendtgørelse om arbejde ved skærmterminaler har medarbejdere, der i en ikke ubetydelig del af den normale arbejdstid arbejder ved en skærmterminal, ret til at få udleveret skærmbriller uden omkostninger for den ansatte. Som tommelfingerregel anses denne betingelse for at være opfyldt, når den ansatte så godt som hver arbejdsdag arbejder ved en skærm i ca. 2 timer eller mere.

En skærmbrille er en brille, der sikrer at den ansatte kan arbejde hensigtsmæssigt ved skærmen. Behovet for skærmbriller opstår, når man ikke længere kan se skarpt på forskellige afstande og må bruge læsebriller. En almindelig læsebrille er lavet til en læseafstand på 35 til 45 cm, mens afstanden til skærmen er længere (60-80 cm) og kræver derfor en anden styrke.

Hvis vedkommende som en naturlig del af arbejdet har behov for både at kunne fokusere på skærmarbejdet og det omgivende miljø kan skærmbrillen evt. være med flerstyrkeglas. Brillen kan især være en hjælp for medarbejdere, der med tiden udvikler aldersbetinget langsynethed.

Læs også gode råd vedr. skærmbriller (PDF).

 

Yderliger information om køb af skærmbriller

Det er ikke muligt at foretage tilkøb på den skærmbrille, som SDU stiller til rådighed. Dette er for at sikre klarhed om aftalen samt ejerskabet og formålet med brillen, og er i overensstemmelse med praksis på andet arbejdsudstyr, f.eks. computere.

Efter køb af brillen fremsender leverandøren en faktura til bevilgende institut/afdeling, der selv forestår betaling og registrering af brillen. Brillen er principielt SDUs ejendom og skal forefindes i tilknytning til arbejdspladsen.

SDU har indgået aftale om indkøb af skræmbriller til ansatte. Aftalen indeholder en række standard produkter, hvor der gives en særlig god pris. Hvis en medarbejder har behov for at få opfyldt særlige krav til skærmbrillen, vil dette også være muligt at købe via Synoptik. Det er altid enheden som betaler skærmbrillen, uanset om den leveres som standard produkt eller speciallavet skærmbrille. 

Kontakt Udbudskontoret for nærmere information om SDUs kontrakt og indhold om indkæb af skærmbriller på indkob@sdu.dk 

Sidst opdateret: 09.01.2024