Skip to main content
Servicesider

Send din kommentar

Strategi for SDU's digitale platforme

SDU's onlinestrategi

Onlinestrategien sætter retningen for SDU's tilstedeværelse på digitale platforme og er styringsredskab for drift og videreudvikling af arbejdet med web.

Overskriften for SDU's onlinestrategi er "Guiden til dit rette valg" og ambitionen er, at SDU's digitale platforme er målgruppernes enkle og brugervenlige guide.

Forretningsmæssige målsætninger

  1. At guide de studerende til at træffe de rette valg.
  2. At gøre det enklere at være ansat på SDU.
  3. At profilere SDU’s forskning.
  4. At medvirke til at styrke SDU’s internationale profil.
  5. At fungere som bro til erhvervsliv og det omgivende samfund.

Principper for SDU's digitale indhold

  1. Vi viser vejen.
    Brugerne skal vide, hvad vi har på hjerte og vide, hvad de skal gøre. Tænk over, hvad du gerne vil have brugerne til at gøre, når de har læst din tekst og inkluder altid én prioriteret "call to action".

  2. Vi løser problemer.
    Definer et problem, du vil løse, og prioriter en konkret målgruppe for dit indhold. Kommuniker altid ud fra målgruppens vidensniveau og kontekst. Har de brug for vejledning eller inspiration? Regler eller muligheder? Test gerne din tekst på en repræsentant for målgruppen inden du publicerer - al kommunikation kan blive bedre.

  3. Vi vælger medie med omhu.
    Vær sikker på, at du har valgt det rette medie til dit budskab. Vi publicerer aldrig indhold på alle medier "for en sikkerheds skyld". Fx er sdu.dk målrettet eksterne målgrupper, mens kommunikation til ansatte foregår på SDUnet. Vi tænker over, hvordan vi skriver til det enkelte medie og møder vores brugere i sproglig øjenhøjde på alle platforme.

  4. Vi gør det let for brugerne.
    Tænk indholdsformater som step-by-step-guides, meget korte tekster, grafiske visualiseringer af muligheder, video og lignende. Gør det nemt for dem at komme i kontakt med rette vedkommende.

  5. Vi gør det let for os selv.
    Gør dit arbejde så enkelt som muligt for dig selv. Konkret bør du altid tage udgangspunkt i de modeltekster og skabeloner, vi løbende udvikler til forskellige kommunikationsbehov.

Læs SDU's onlinestrategi her (hent som PDF)

Læs om SDU's indholdsstrategi her

Sidst opdateret: 21.02.2024