Skip to main content
Servicesider

Webindhold fra Sitecore

Indholdsstrategi for SDU's websider

Indholdsstrategien dækker indholdet på SDU's websider i Sitecore. Strategien er med til at sikre, at vi viser et ensartet og samlet brand.

Indholdsstrategi

SDU’s Sitecore-platforme spiller en helt central rolle i den digitale kontakt om omverden. Dels er platformene SDU´s samlede digitale ansigt ud af til, og bidrager således i væsentlig grad til brugerens brandopfattelse af organisationen. Dels er platformen det system, der i flere sammenhænge fungerer som understøttende for forretningen via formidling af forskning, rekruttering af studerende og ansatte, salg af ydelser samt etablering af nye samarbejdsrelationer – altså SDU´s fire kerneområder: forskning, uddannelse, samarbejde og organisation.

Digitale platforme, teknologi og digital brugeradfærd er i konstant forandring, og SDU skal konstant tilpasse og optimere ud fra den præmis for at sikre gode og tidssvarende digitale brugeroplevelser. Hvor organisationer tidligere kunne forvente, at brugeren anerkendte organisationernes autoritet og indre logikker, er definitionsretten flyttet til brugeren med en forventning om brugerrettet information. Dette stiller helt nye krav til den digitale formidling for så vidt angår kvalitet, tilgængelighed og serviceniveau.

For at imødekomme disse krav er der behov for at arbejde målrettet med indhold på SDU’s Sitecore-platforme, og indholdsstrategien sætter den nødvendige retning for SDU’s videre arbejde med platformen.

Læs SDU's indholdsstrategi her (hent som PDF)

Indsatser

For at omsætte strategien til handling har Styregruppen for Web identificeret en række indsatser.

Nedenfor er en beskrivelse af de forskellige indsatser som forventes færdiggjort i 2024. SDU Kommunikation er projektejer og -leder på alle indsatserne og er ansvarlig for at drive processer samt sikre medinddragelse og medindflydelse i arbejdet.

SDU Kommunikation har ansvaret for at der udarbejdes projektbeskriver for de identificerede indsatser, herunder specifikke og robuste tids- og handleplaner for den enkelte indsats. Fakulteternes kommunikationspartnere fungerer som sparringspartnere i den forbindelse.

Sdu.dk henvender sig til både danske og internationale brugere. I dag oversættes og publiceres derfor engelsksproget indhold, som organisationen vurderer relevant for begge målgrupper. Udfordringen med denne såkaldte ”spejlingsstrategi” er, at SDU kun i meget begrænset omfang udarbejder unikt indhold til den internationale målgruppe.

SDU har en ambition om i årene fremover at rekruttere flere internationale studerende, og derfor er denne brugergruppe særlig relevant. Desværre tilbydes målgruppen kun i ringe omfang relevant og brugerrettet indhold til understøttelse af deres samlede brugerrejse frem mod et studievalg.

Denne indsats skal sikre, at indhold og information på sdu.dk er tilgængelig på det relevante sprog (dansk og/eller engelsk) og målrettet den relevante modtager.

Sdu.dk er et stort og omfattende website med mange målgrupper for øje. Der bliver produceret meget viden og information, men ofte bliver der ikke fulgt op på, om dette indhold stadig har relevans, er opdateret og bliver besøgt. Netop manglende opfølgning gør også, at links kan være brudte, og indhold er uaktuelt eller åbenlyst forkert, hvilket giver en dårlig brugeroplevelse. Endelig er SDU som statslig organisation underlagt krav om tilgængelighed, informationspligt ift. målgruppe, GDPR og Cookielovgivning, hvilket stiller krav til såvel opbygning som til indhold.

Netop høj digital hygiejne er et vigtigt parameter, når søgemaskinerne skal give bud på forslag til de mest relevante sider med udgangspunkt i brugerens søgeord, men med det store antal sider kan det være vanskeligt at overskue indholdet, og derfor er det oplagt at bruge data til at kvalificere de enkelte sider.

Målet med indsatsen er at opbygge værktøj og metoder, der sikrer, at redaktørerne systematisk kan arbejde med indhold.

Webarbejdet er i dag kendetegnet ved høj kompleksitet, og kvalitet i webarbejdet forudsætter stor indsigt i webkommunikation og brugeradfærd.
SDU har i dag et redaktørkorps på omkring 600 ansatte. Den typiske webredaktør har ikke web som sin kerneopgave eller kernefaglighed. Dette medfører, at der er et uforholdsmæssigt stort ressourceforbrug i webopgaven for den enkelte, idet der ikke opbygges erfaring i brug af websystemet. Dertil kommer til kvaliteten er meget varierende, ligesom personaleudskiftningen er høj på denne type opgaver.

Der er behov for at SDU kortlægger hvilke kompetencer, det kræves for meningsfuldt at kunne løse den komplekse webopgave med kvalitet samt om den nuværende organisering på webområdet tillader SDU at indfri ambitionen på webområdet.

Målet med indsatsen er at sikre kompetencer og en organisering på webområdet, der sikrer stabil drift og høj kvalitet i opgaveløsningen.

I dag er fortællingen om SDU som organisationen, set fra et perspektiv som potentiel medarbejder på SDU, meget fragmenteret, og man kan som ansøger til en stilling på SDU have svært ved at finde ud af, hvor man finder relevant information. Ansøgerne må derfor ofte gennem et større kortlægningsarbejde for at danne sig et mere sammenhængende billede af, hvad SDU er for en organisation, og hvad SDU tilbyder ansatte. Dette kan i værste fald betyde, at kvalificerede ansøgere ikke søger stillinger på SDU.

Der er således behov for, at SDU i højere grad samlet udstiller den information, man som potentiel ansøger har brug for - såvel international som national – til understøttelse i beslutningsprocessen. Sdu.dk skal således i langt højere grad end tilfældet i dag skal medtænkes i den digitale brugerrejse for rekruttering af ansatte – VIP som TAP, nationalt som internationale. Arbejdet vil således i høj grad bygge på et samarbejde med HR SDU og den allerede etablerede rekrutteringspraksis på SDU.

Målet med indsatsen er at opbygge og styrke SDU´s image som attraktiv arbejdsplads ved digitalt at støtte ansøgernes beslutningsproces med relevant, målrettet og lettilgængelig information af SDU som organisation og fremtidigt arbejdssted.

Sidst opdateret: 22.02.2024