Skip to main content

Andet

22.02.2024

Digitalt kompetenceløft for administrationen på Humaniora

Det Humanistiske Fakultet har igangsat et kompetenceudviklingsforløb under titlen ’Fremtidens kompetencer til et digitalt arbejdsliv’. Ambitionen er at sikre, at vi bliver ved med at være på forkant med udviklingen og fuldt ud udnytter de digitale værktøjer og muligheder - både individuelt og i fællesskab.


Baggrund

Med krav om at vi bliver ved med at levere samme uddannelse, forskning og service, men for færre ressourcer, er vi som administration nødt til at øge effektiviteten i opgaveløsningen, og digitalisering er en vej til dette.


Samtidig kalder fremtidens opgaver og rammer for løsning af opgaver på øget forandringstempo, behov for løbende forbedringer/effektiviseringer, hvor digitalisering forventes at levere en stor del af gevinsterne, krav om sammenhængende løsninger (ikke mindst digitalt), hvilket kræver øget abstraktionsniveau i arbejdet. Alt sammen noget, der stiller krav om mere avancerede digitale færdigheder hos medarbejderne.



Dertil kommer, at Humaniora længe har været ambitiøse ift. at sikre, at vi som medarbejdere og administration er klædt godt på til den digitale fremtid, og den udvikling ønsker vi at fortsætte.



Forløb

Forløbet strækker sig over tre semestre med opstart forår 2024. SDUs kompetencehjul, som beskriver forskellige kompetencer, der har betydning i en digital hverdag, danner ramme for forløbets overordnede fire spor: 1. Anvendelse af digitale værktøjer, 2. Viden om teknologi, 3. Formidling & kommunikation samt 4. Udvikling & implementering.



Aktiviteterne i hvert spor vil blive udviklet løbende.



Indsatsen er forankret hos fakultets digitaliseringsenhed, men vil i høj grad også involvere medarbejderne ud fra præmissen om, at medarbejderne hver især sidder med en unik viden om systemer eller opgaver - en viden som skal ud at leve, så erfaringer og gode løsninger kan blive delt og udnyttet på tværs. Derfor er der også lagt op til et kompetenceudviklingsforløb, der omfatter mere end formelle kursusaktiviteter, fx løbende videndelings- og inspirationsmøder.



Målgruppe

Forløbet er målrettet medarbejdere i Fakultets- og Studieadministrationen samt på institutterne.