Skip to main content
DA / EN
Dekanens ord

Fakultetet som en attraktiv arbejdsplads

Hvordan sikrer vi, at NAT kan tiltrække og fastholde gode medarbejdere?

Af Marianne Holmer, , 13-06-2024

Kære medarbejdere

I denne uge havde jeg fornøjelse af at mødes med TAP-medarbejderne på NAT til Dekanen på besøg. På baggrund af en række spørgsmål fra medarbejderne havde jeg lavet et oplæg, og under mødet blev nogle af spørgsmålene foldet endnu mere ud ved besvarelse af spørgsmål i fællesskab via Padlets.

Her vil jeg fokusere på spørgsmålet om, hvordan NAT forbliver en attraktiv arbejdsplads. Det er jo ingen hemmelig, at der er mange muligheder for at søge attraktive stillinger andre steder, hvor man f.eks. kan få højere løn.

Netop lønnen har vi svært ved at matche inden for det offentlige på trods af årlige lønforhandlinger. Derfor er det vigtigt, at vi på NAT arbejder på andre områder for at sikre, at vi fortsat er en attraktiv arbejdsplads, som kan tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere.

En hurtig forespørgsel blandt deltagerne stemte godt overens med de otte punkter, som vi har fokus på i ledelsen. Højt på listen ligger spændende arbejdsopgaver, som vi som universitet har gode muligheder for at opfylde.

Mange søger udfordrende og meningsfulde opgaver, og på NAT kan vi tilbyde en varieret opgaveportefølje, som kræver involvering af den enkelte medarbejder. Sådanne opgaver fører ofte til en udvikling af kompetencer, hvilket også nævnes som en vigtig ingrediens i en attraktiv arbejdsplads. Fleksibilitet blev nævnt flere gange – herunder fleksible arbejdstider, hjemmearbejde og balance mellem arbejde og privatliv, som giver mulighed for at tilpasse arbejdet til ens livssituation.

Faglige fællesskaber er essentielle på et universitet og her har NAT selvfølgelig fokus på forskningsgrupper, men også på mange andre områder f.eks. teams i fakultetssekretariatet, institut- og studiesekretærgrupper og netværk inden for arbejdsmiljø.

De sociale fællesskaber er vigtige, og gode kollegaer blev fremhævet. Det tager jeg som en opfordring til os alle om at bidrage til en positiv og inkluderende arbejdsplads.

Endelig blev vigtigheden af god ledelse spidsformuleret af en medarbejder: En anerkendende og støttende ledelse, der bakker op og har ens ryg. Det er jeg helt enig i, og jeg håber at det kan mærkes, at der er fokus på god ledelse i organisationen.

Der var også spørgsmål til fremtiden, og hvordan den ser ud for NAT. Det er selvfølgelig svært at svare på, da der er mange usikkerheder - f.eks. i forbindelse med kandidatreformen.

Kandidatreformen kommer med dimensionering og omlægninger af uddannelser, men også med højere STÅ-takster, som forhåbentligt kan fastholde vores økonomi. Samtidig åbner vi flere nye uddannelser, herunder arbejder vi på etablering i Vejle.

Vi har stor succes med at hjemtage eksterne midler til forskning, som understøtter økonomien og sikrer, at vi kan tiltrække og fastholde medarbejdere.

Jeg vil gerne sige tak for de mange spørgsmål og kommentarer under Dekanen på besøg. Jeg vil studere dem nærmere og dele dem med ledelsesgruppen. 

At lytte til idéer og at få feedback er vigtig, for at ledelsen er på rette vej med at skabe en attraktiv arbejdsplads.

Marianne Holmer, dekan

Redaktionen afsluttet: 13.06.2024