Skip to main content
DA / EN
Prodekanens ord

Introduktion af de nye studerende

Dette er et indlæg fra Poul Nielsen, prodekan for uddannelse

Af Poul Nielsen , 20-03-2025

I forbindelse med den nye pædagogiske ramme har vi også kigget på den introduktion, som vi giver vores nye studerende.

En god studiestart har både en social og en faglig side. De studerende skal lære hinanden og omgivelserne at kende, og de skal introduceres til livet på universitetet, rammerne og undervisningen.

Fakultetet har i årevis afviklet en både velplanlagt og gennemtænkt studiestart og studie-introduktion, så der er heldigvis ikke behov for nogle revolutionerede ændringer. Dog er det, som om noget af introduktionen med tiden er blevet lidt for afkoblet fra det fag, den studerende læser.

Vi arbejder derfor lige nu med at bringe studieintroduktionen tættere på det enkelte studium. Introduktion til f.eks. IT-systemer og eksamensregler kan vi stadig med fordel ensrette på tværs af uddannelser, men introduktionen til f.eks. god akademisk praksis og rapportskrivning er mere fagspecifikt, og introduceres bedst af fagpersoner på institutterne.

Der er i det hele taget behov for en god balance i studieintroduktionen og for at denne diskuteres også lokalt blandt underviserne på de enkelte uddannelser.  En central del af studieintroduktionen er etablering af studiegrupper.

Vi har allerede et stærkt set-up, hvor vi blandt andet bruger ældre studerende som studiegruppevejledere. Dette system har vi haft stor glæde af og det vil også fortsætte fremover. Men det er en overvejelse værd, om vi kan samle rollerne lidt, så nogen af instruktorerne også klædes på til at håndtere studiegrupper og aktiviteter baseret på studiegrupper i undervisningen.

Endelig er det vigtigt at studiegrupperne ikke bliver for låste. Der kan være behov for at regruppere i løbet af semesteret, og i det hele taget skal studiegrupper ses som udgangspunkt for, at de studerende danner fagligt sociale netværk. De studerende må også meget gerne arbejde sammen på tværs at de organiserede studiegrupper og derved udvide deres netværk.

En arbejdsgruppe sammensat på tværs af fakultetet med både VIP, TAP og studerende samt SDU Universitetspædagogik har i den seneste tid lavet et stort stykke arbejde med at diskutere og give anbefalinger til vores arbejde med studiegrupper, læsegrupper og faglige fællesskaber.

Det er der kommet mange gode idéer ud af, som vi nu arbejder videre med i bl.a. fakultetets uddannelsesudvalg og i institutternes undervisningsudvalg.

Redaktionen afsluttet: 20.03.2025