Skip to main content
IRS - Medarbejderportal

Referat fra Institutrådsmøde - Institut for Regional Sundhedsforskning (IRS)

Inviterede: Elsebeth Stenager (KFL, Psyk. Region Syd), Jonna Skov Madsen (KFL, SLB, Vejle), Helle Precht (KFL, SLB, Kolding), Torben Knudsen (KFL, SVS), Karen Schreiber (KFL, DG), Charlotte Simonÿ (KFL, NSR), Rikke Steensbjerre Møller (KFL, Filadelfia), Bibi Hølge-Hazelton (KFL, SUH), Lene Lauge Berring (KFL, Psyk. Region Sjæl.), Helene Skjøt-Arkil (konst. KFL, SHS), Tobias M. Windedal (ph.d.-stud., SVS), Anitta Øhlenschlæger Johansen (adm. SVS), Julie Ramskov (adm. SHS), Randi Bilberg (adm. SLB), Malene Korsholm (Sekretariatsleder, IRS/KI), Christian Backer Mogensen (Viceinstitutleder) og Jakob Grauslund (Institutleder), Stine Hanghøi Jespersen (institutsekretær)

Afbud: Torben Knudsen, Karen Schreiber, Elsebeth Stenager og Tobias M. Windedal, Charlotte Simonÿ

Mødeleder: Jakob Grauslund

Referent: Stine Hanghøi Jespersen


Referat

1 Introduktion af ny institutleder v/Jakob

Præsentation af Jakob Grauslund: tidligere øjenlæge, forskningsleder, professor på OUH

Jakob ønsker at komme på besøg hos alle i løbet af de kommende 3 måneder med det formål at se stederne, tale med jer og evt. andre relevante aktører. Der tages kontakt snarest.

2 Bordet rundt v/alle

  • Præsentationsrunde: Alle præsenterede sig kort
  • Velkommen til ny konstitueret Koordinerende Forskningsleder Helene Skjøt-Arkil, SHS. Startede 1. april
  • Velkommen til ny institutsekretær Stine Hanghøi Jespersen, IRS. Startede 1. april på udlån fra SUND Uddannelse i en periode. Stine vil have et overlap med tidligere stilling i et par måneder.

3 Studietur og arrangementer i 2025 v/ Malene

Koordinering af studietur d. 2. oktober 2025

  • Besøg kl. 10-15
  • Institutrådsmøde kl. 13-15
  • Helene tilbyder at lægge hus til i Aabenraa/Sønderborg

Institutforum 17. november 2025

  • Forslag om fokus på indflydelse fra USA, internationalt samarbejde og sikkerhed
  • Udspil præsenteres på næste institutrådsmøde

Nytårskur 2026

  • Opbakning til afholdelse fra institutrådet
  • Forslag om Svanninge Bjerge (2 hele dage, 1 overnatning)
  • Sekretariatet arbejder videre med mulige datoer

4 Nyt fra administrationen v/Malene

Orientering om ansættelse af institutsekretær

IT licenser til gæsteforskere kan blive en stor udgift for SDU pga. A5 licenser (officepakke) er blevet meget dyrereog der arbejdes derfor på andre modeller.

Der vil komme et skriv om overhead på IRS´hjemmeside.

5 Eventuelt

Randi: ros til Jakob for velkomstbrev

Bibi: ønske om drøftelse af ny bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter og ændring af bekendtgørelse om ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteter (tages op som et punkt til institutrådsmøde i juni)

Christian: fokus på høringssvar

Jonna: spørger til adgang til litteratur via Databaser – Malene oplyser, at der er udvidet adgang, når det bliver tilgået fra rsyd mails

Julie: spørger til retningslinjer vedr. gæsteforskere – Malene oplyser at de er under udarbejdelse ved SUND-HR

Helle: spørger ind til SLB´s dialogmøder med afdelingsledelse – de er planlagt

Bibi: ønsker fokus på betydningen af sammenlægning af psykiatri og somatik og nye sygehusledelser


Næste institutrådsmøde:

  • 19.06.25, kl. 14.00-15.30 (virtuelt).

Kommende institutrådsmøder:

  • 28.08.25, kl. 14.00-15.30 (virtuelt).
  • 02.10.25, kl. 10.00-15.00 institutrådsmøde / studietur.
  • 17.11.25, kl. 10.00-12.00 (mødelokalet ”Hjernen”, Nyt SUND).
  • 17.11.25: Institutforum kl. 13.00-18.00. (Dialogen, Nyt SUND)

Sidst opdateret: 23.04.2025