Skip to main content
DA / EN

Arbejdstid

Nyt om arbejdstidsregistrering på SDU

Pilot for udvalgte TAP på TEK og i SDU HR gik i gang 7. oktober og forventes afsluttet medio november. Efter piloten forventes det, at resten af målgruppen (bortset fra TAP, der registrerer flekstid i Buanco), kan registrere i mTIME - se målgruppen herunder.

Hvem skal tidsregistrere

Der er udarbejdet vejledning om tidsregistrering for TAP og D-TAP, der kan findes her.

Ansatte, der registrerer timer på eksterne forskningsprojekter i mTIME, fortsætter med dette som hidtil.

Medarbejdere omfattet af en flekstidsordning og registrerer timer i Buanco, fortsætter med dette som hidtil.

Øvrige TAP vil få yderligere information og skal indtil videre stadig registrere arbejdstiden manuelt, fx i  Excel ark. For de, der er omfattet af reglerne om registrering af arbejdstid, vil det skulle ske med virkning fra 1. juli 2024.

Hvem skal ikke tidsregistrere

Selvtilrettelæggere:

  • TAP-Ledere – proces for individuel ledelsesvurdering af hvem der kan undtages, er i gang
  • VIP – proces for individuel ledelsesvurdering af hvem kan undtages, er under planlægning

Find mere information på siden Arbejdstid på SDUnet: https://sdunet.dk/da/servicesider/hr/ansaettelsesforhold/arbejdstid

Baggrund

Den nye lov om arbejdstidsregistrering stiller krav om, at arbejdsgivere skal indføre et arbejdstidsregistreringssystem, der gør det muligt at måle den daglige arbejdstid for den enkelte lønmodtager. Loven om højeste øvre arbejdstid eksisterer faktisk allerede:

  • Du må som medarbejder ikke arbejde mere end 48 timer pr. uge i snit i en periode på 4 mdr.
  • Du har krav på en ugentlig fridag.
  • Din arbejdstid skal tilrettelægges således, at du får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer.

Formålet med tidsregistreringen er at sikre, at allerede eksisterende regler om maksimal ugentlig arbejdstid og hviletid overholdes, så medarbejdere ikke overbelastes af for meget arbejde. SDU vil i løbet af 2024 og 2025 sætte flere ansatte i gang med at registrere tid i mTIME. Studentermedhjælpere og ansatte i eksterne projekter er allerede i gang. 

Redaktionen afsluttet: 10.10.2024