Nye regler om arbejdstid
Den nye lov om arbejdstidsregistrering stiller krav om, at arbejdsgivere skal indføre et arbejdstidsregistreringssystem, der gør det muligt at måle den daglige arbejdstid for den enkelte lønmodtager. Loven om højeste øvre arbejdstid eksisterer faktisk allerede:
- Du må som medarbejder ikke arbejde mere end 48 timer pr. uge i snit i en periode på 4 mdr.
- Du har krav på en ugentlig fridag
- Din arbejdstid skal tilrettelægges således, at du får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer.
Formålet med tidsregistreringen er at sikre, at allerede eksisterende regler om maksimal ugentlig arbejdstid og hviletid overholdes, så medarbejdere ikkeoverbelastes af for meget arbejde. SDU vil i løbet af 2024 og 2025 sætte flere ansatte i gang med at registrere tid i mTIME. Studentermedhjælpere og ansatte i eksterne projekter er allerede i gang.
Hvem skal tidsregistrere:
TAP og DTAP
Hvem skal ikke tidsregistrere:
Selvtilrettelæggere:
- Ledere – i proces - proces for individuel vurdering mhp. hvem skal undtages
- VIP – under planlægning - proces for individuel vurdering mhp. hvem skal undtages
Med virkning fra 1. juli 2024
For de, der er omfattet af reglerne om registrering af arbejdstid, vil det skulle ske med virkning fra 1. juli 2024.
Et Excel ark til foreløbig registrering af arbejdstid finder du øverst til højre. Arket ligner tidsregistreringssystemet mTIME, der vil blive taget i brug, når flowet i systemet er gennemtestet via piloten i oktober.
Så langt er vi:
- Pilot for udvalgte TAP og DTAP på TEK og i SDU HR går i gang 7. oktober og forventes afsluttet medio november
- Efter piloten forventes det, at resten af målgruppen (dog ikke TAP på flekstid i Buanco) kan registrere i mTIME
Hvad skal du gøre nu:
- Hvis du registrerer timer på eksterne forskningsprojekter i mTIME, fortsætter du med dette som hidtil.
- Hvis du er omfattet af en flekstidsordning og registrerer timer i Buanco, fortsætter du foreløbig med dette som hidtil.
- Øvrige medarbejdere og ledere vil løbende få yderligere information og skal foreløbig registrere arbejdstiden manuelt.