Skip to main content
HR

SDU HR serviceside

Arbejdstid

Hjemmesiden er under opbygning ift. de nye regler om påkrævet registrering af arbejdstid

Nye regler om arbejdstid

Læs om loven for arbejdstid, principperne vedtaget på SDU, hvem der skal registrere arbejdstid, og hvad du så evt. skal gøre, hvis du skal registrere din arbejdstid.

 

Den nye lov om arbejdstidsregistrering stiller krav om, at arbejdsgivere skal indføre et arbejdstidsregistreringssystem, der gør det muligt at måle den daglige arbejdstid for den enkelte lønmodtager. Loven om højeste øvre arbejdstid eksisterer faktisk allerede:

  • Du må som medarbejder ikke arbejde mere end 48 timer pr. uge i snit i en periode på 4 mdr.

  • Du har krav på en ugentlig fridag

  • Din arbejdstid skal tilrettelægges således, at du får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer.

Formålet med tidsregistreringen er at sikre, at allerede eksisterende regler om maksimal ugentlig arbejdstid og hviletid overholdes, så medarbejdere ikke overbelastes af for meget arbejde. SDU vil i løbet af 2024 og 2025 sætte flere ansatte i gang med at registrere tid i mTIME. Studentermedhjælpere og ansatte i eksterne projekter er allerede i gang. 

Læs mere om principperne for registrering af arbejdstid på SDU, der blev godkendt 20. juni 2024.

Principperne for registrering af arbejdstid på SDU

Hvem skal tidsregistrere:
TAP og DTAP

Hvem skal ikke tidsregistrere:
Selvtilrettelæggere:

  • TAP-Ledere – proces for individuel ledelsesvurdering af, hvem der kan undtages, er i gang
  • VIP – proces for individuel ledelsesvurdering af, hvem der kan undtages, er under planlægning

 

Med virkning fra 1. juli 2024

For de, der er omfattet af reglerne om registrering af arbejdstid, vil det skulle ske med virkning fra 1. juli 2024.

Et Excel-ark til foreløbig registrering af arbejdstid finder du herunder. Arket ligner tidsregistreringssystemet mTIME, der vil blive taget i brug, når flowet i systemet er gennemtestet via piloten i oktober.

Så langt er vi:

  • Pilot for udvalgte TAP og DTAP på TEK og i SDU HR går i gang 7. oktober og forventes afsluttet medio november
  • Efter piloten forventes det, at resten af målgruppen (dog ikke TAP på flekstid i Buanco) kan registrere i mTIME

Læs vejledning til medarbejdere (TAP og DTAP)på SDU, der blev godkendt 2. oktober 2024.

Vejledning til medarbejdere (TAP og DTAP) 

Hvad skal du gøre nu:

  • Hvis du registrerer timer på eksterne forskningsprojekter i mTIME, fortsætter du med dette som hidtil.

  • Hvis du er omfattet af en flekstidsordning og registrerer timer i Buanco, fortsætter du foreløbig med dette som hidtil.

  • Øvrige medarbejdere og ledere vil løbende få yderligere information og skal foreløbig registrere arbejdstiden manuelt.



Download Excel-ark til manuel registrering af din arbejdstid - fra 1. juli 2024

PILOT-projekt

Vejledninger for udvalgte TAP og DTAP fra TEK og HR

Andre sider om arbejdstid

Sidst opdateret: 10.10.2024