Som et nyt supplerende tiltag kan SDU HR fra efteråret 2024 tilbyde et netværk for SDU’s institutledere. Formålet med netværket er at fremme god institutledelse og et godt arbejdsmiljø for institutlederne. Institutledernetværket er primært til erfaringsudveksling, hvor institutlederne kan finde inspiration, forankring af egen ledelsesstil og blive udfordret af kollegaer omkring centrale ledelses- og arbejdsmiljømæssige udfordringer.
Inspiration til oprettelse af netværket er undersøgelsen af institutledernes profil, virke og ledelsesstil, som Videnskabernes Selskab gennemførte og udgav i maj 2023. Tematikker fra rapporten er eksempelvis: beslutningsprocesser, arbejdsbyrde, involvering af VIP, ledelsesstil tilpasset nærmiljøet, legitimitet, motivation og bæredygtighed i institutledelse.
Rammeudvikling og etablering af netværket sker i samspil med en tværfakultær og divers sammensat planlægningsgruppe af fem institutledere.
Der vil forventet være 2-4 netværksmøder á 3 timer årligt fra kl. 14-17 med frivillig deltagelse.
SDU HR organiserer, koordinerer og faciliterer netværksmøderne med variationer af relevante tematikker og forskellige refleksive former for erfaringsudveksling afstemt med deltagerne.