Skip to main content
HR

Kompetencekort - de 12 underområder

Kompetencehjulets 12 inddelinger

 

Brugerkompetencer

Kompetencer til at kunne anvende de digitale løsninger, systemer, programmer
og redskaber, der er nødvendige i ens arbejde

Det kan være nødvendigt at være kompetent bruger i fx:

  • Digitale systemer
  • Office-pakken
  • Digitale møderedskaber
 

 

Dataanvendelse

Kompetencer til at have overblik over data:
Hvor data, man skaber, indgår; Hvad god data er; Hvordan man skaber god data

Det kan være nødvendigt at:

  • Have viden om vigtige SDU-data på forskellige fagområder, fx studieadministrative data og HR-data
  • Vide hvordan data skabes og vedligeholdes, samt hvordan kvalitet i data sikres
  • Vide hvordan data kan anvendes ift. beslutninger (databaserede beslutninger)
 

Data- og informationssikkerhed

Kompetencer til at kunne omgås data på en god og forsvarlig måde
  • Det er nødvendigt at have viden om:
  • Hvilke data man som medarbejder må se og anvende
  • Hvornår databrug kræver samtykke
  • Hvornår man er databehandler
  • Hvordan man sikrer, at uvedkommende ikke får adgang til
    data
  • Hvordan man undgår at reagere på hacking eller
    phishingmails
 

Teknologi, faglighed og mennesker

Kompetencer til at vurdere digitaliseringen ift. faglighed og de mennesker,
der møder ens faglighed 

Det er nødvendigt at være kompetent til at:

  • Kunne vurdere teknologiske løsninger, som understøtter brugerens behov
  • Kunne anvende teknologiske løsninger, som understøtter brugerens forståelse og mulighed for selvhjælp
  • Kunne gøre systemer letaflæselige

Teknologivurdering

Kompetencer til at vurdere processen for opgaven og herudfra hvilke
teknologier, der kunne være relevant

Det er nødvendigt at have:

  • Kendskab til forskellige grupper af brugeres forudsætninger for at anvende digitale løsninger
  • Kendskab til processen for opgaven
  • Kendskab til eventuelle barrierer i processen
 

Retssikkerhed og etik

Kompetencer til at kunne se de retsmæssige og etiske perspektiver i det,
som teknologier medfører

Det er nødvendigt at have:

  • Kompetencer til at kunne forudse etiske og retssikkerhedsmæssige brud
  • Kendskab til relevant it-og datalovgivning inden for fagområdet
  • Kendskab til brugernes rettigheder, hvad angår data
 

Digital Kommunikation 1:mange

Kompetencer til at kommunikere til mange brugere
- fx via hjemmesider, LinkedIn, Twitter

Det kan være nødvendigt at have:

  • Viden om forskellige målgrupper og deres foretrukne kommunikationskanaler
  • Kompetencer til at tilrettelægge indhold og formidling ud fra målgruppens forudsætninger
  • Kompetencer til at producere, tilpasse og publicere visuelle informationselementer
  • Kendskab til ophavsret forbundet med at anvende indhold produceret af andre
  • Viden om at netværke digitalt -fx til inddragelse og samskabelse

 

Digital Kommunikation 1:1

Kompetencer til at kommunikere en-til-en via forskellige digitale kanaler
- fx mails, chat, Teams

Det kan være nødvendigt at:

  • Have viden om de forskellige digitale kommunikationskanalers styrker og svagheder
  • Have viden om hvilke digitale kanaler der egner sig bedst til en given målgruppe og situation (fx chat, mail, sms, Teams)
  • Kunne skabe nærvær, dialog og gensidig forståelse gennem digitale kommunikationskanaler
 
 

Formidling til kollegaer og andre brugere

Kompetencer til at formidle digitalisering
– hvad det er, og hvordan det kan bruges

Det kan være nødvendigt at have:

  • Viden om behov og forudsætninger hos forskellige målgrupper og kompetencerne til at kortlægge det
  • Kompetencer til løbende at kunne følge med i teknologiudviklingen
  • Kendskab til værktøjer og vejledninger, der kan hjælpe med digitale løsninger
  • Kompetencer til at kunne hjælpe kollegaer og andre brugere med at anvende løsninger og platforme
  • Kompetencer til at kunne motivere og skabe mening ift. teknologien
  • Pædagogiske kompetencer til at kunne gøre brugere trygge og selvhjulpne i anvendelsen af de digitale teknologier
 

Implementering og anskaffelse

Kendskab til de metoder, man anvender i anskaffelses- og
implementeringsprocesser for at kunne indgå meningsfuldt i dem og bidrage
med faglighed og erfaringer

Det kan være nødvendigt at have:

  • Viden om indkøbsprocesser
  • Kompetencer til at bringe sin faglighed i spil på tværs af områder i en anskaffelses-eller implementeringsproces
  • Kompetencer til at dele fagligt forankret viden og erfaring med kollegaer og andre brugere på tværs af områder
 

Udvikling

Kompetencer til at have en aktiv og styrende rolle i
udviklings- og implementeringsprocesser

Det kan være nødvendigt at have kompetencer til:

  • Løbende at kunne følge med i teknologiudviklingen
  • At kunne udforske brugernes perspektiver
  • At kunne indgå i tværfagligt udviklingssamarbejde
  • At kunne indgå i kortlægningen af arbejdsprocesser og værdistrømme
  • At kunne indgå i udarbejdelsen af fx business cases og gevinstrealiseringsplaner
  • Brugerrejser og servicedesign
 

Innovation

Kompetencer til at bidrage og til at drive den forandring,
som udviklingen og implementeringen af de digitale løsninger fører til

Det kan være nødvendigt at have:

  • Kendskab til nye teknologiske muligheder og trends
  • Kompetencer til at kunne se de nye muligheder i teknologien ift. brugernes hverdag og behov
  • Kompetencer til at skabe forandring
  • Kompetencer til brugerrejser og servicedesign
 

Sidst opdateret: 07.11.2024