Brugerkompetencer
Kompetencer til at kunne anvende de digitale løsninger, systemer, programmer
og redskaber, der er nødvendige i ens arbejde
Det kan være nødvendigt at være kompetent bruger i fx:
- Digitale systemer
- Office-pakken
- Digitale møderedskaber
|
|
Dataanvendelse
Kompetencer til at have overblik over data:
Hvor data, man skaber, indgår; Hvad god data er; Hvordan man skaber god data
Det kan være nødvendigt at:
- Have viden om vigtige SDU-data på forskellige fagområder, fx studieadministrative data og HR-data
- Vide hvordan data skabes og vedligeholdes, samt hvordan kvalitet i data sikres
- Vide hvordan data kan anvendes ift. beslutninger (databaserede beslutninger)
|
|
Data- og informationssikkerhed
Kompetencer til at kunne omgås data på en god og forsvarlig måde
- Det er nødvendigt at have viden om:
- Hvilke data man som medarbejder må se og anvende
- Hvornår databrug kræver samtykke
- Hvornår man er databehandler
- Hvordan man sikrer, at uvedkommende ikke får adgang til
data
- Hvordan man undgår at reagere på hacking eller
phishingmails
|
|
Teknologi, faglighed og mennesker
Kompetencer til at vurdere digitaliseringen ift. faglighed og de mennesker,
der møder ens faglighed
Det er nødvendigt at være kompetent til at:
- Kunne vurdere teknologiske løsninger, som understøtter brugerens behov
- Kunne anvende teknologiske løsninger, som understøtter brugerens forståelse og mulighed for selvhjælp
- Kunne gøre systemer letaflæselige
|
|
Teknologivurdering
Kompetencer til at vurdere processen for opgaven og herudfra hvilke
teknologier, der kunne være relevant
Det er nødvendigt at have:
- Kendskab til forskellige grupper af brugeres forudsætninger for at anvende digitale løsninger
- Kendskab til processen for opgaven
- Kendskab til eventuelle barrierer i processen
|
|
Retssikkerhed og etik
Kompetencer til at kunne se de retsmæssige og etiske perspektiver i det,
som teknologier medfører
Det er nødvendigt at have:
- Kompetencer til at kunne forudse etiske og retssikkerhedsmæssige brud
- Kendskab til relevant it-og datalovgivning inden for fagområdet
- Kendskab til brugernes rettigheder, hvad angår data
|
|
Digital Kommunikation 1:mange
Kompetencer til at kommunikere til mange brugere
- fx via hjemmesider, LinkedIn, Twitter
Det kan være nødvendigt at have:
- Viden om forskellige målgrupper og deres foretrukne kommunikationskanaler
- Kompetencer til at tilrettelægge indhold og formidling ud fra målgruppens forudsætninger
- Kompetencer til at producere, tilpasse og publicere visuelle informationselementer
- Kendskab til ophavsret forbundet med at anvende indhold produceret af andre
- Viden om at netværke digitalt -fx til inddragelse og samskabelse
|
|
Digital Kommunikation 1:1
Kompetencer til at kommunikere en-til-en via forskellige digitale kanaler
- fx mails, chat, Teams
Det kan være nødvendigt at:
- Have viden om de forskellige digitale kommunikationskanalers styrker og svagheder
- Have viden om hvilke digitale kanaler der egner sig bedst til en given målgruppe og situation (fx chat, mail, sms, Teams)
- Kunne skabe nærvær, dialog og gensidig forståelse gennem digitale kommunikationskanaler
|
|
Formidling til kollegaer og andre brugere
Kompetencer til at formidle digitalisering
– hvad det er, og hvordan det kan bruges
Det kan være nødvendigt at have:
- Viden om behov og forudsætninger hos forskellige målgrupper og kompetencerne til at kortlægge det
- Kompetencer til løbende at kunne følge med i teknologiudviklingen
- Kendskab til værktøjer og vejledninger, der kan hjælpe med digitale løsninger
- Kompetencer til at kunne hjælpe kollegaer og andre brugere med at anvende løsninger og platforme
- Kompetencer til at kunne motivere og skabe mening ift. teknologien
- Pædagogiske kompetencer til at kunne gøre brugere trygge og selvhjulpne i anvendelsen af de digitale teknologier
|
|
Implementering og anskaffelse
Kendskab til de metoder, man anvender i anskaffelses- og
implementeringsprocesser for at kunne indgå meningsfuldt i dem og bidrage
med faglighed og erfaringer
Det kan være nødvendigt at have:
- Viden om indkøbsprocesser
- Kompetencer til at bringe sin faglighed i spil på tværs af områder i en anskaffelses-eller implementeringsproces
- Kompetencer til at dele fagligt forankret viden og erfaring med kollegaer og andre brugere på tværs af områder
|
|
Udvikling
Kompetencer til at have en aktiv og styrende rolle i
udviklings- og implementeringsprocesser
Det kan være nødvendigt at have kompetencer til:
- Løbende at kunne følge med i teknologiudviklingen
- At kunne udforske brugernes perspektiver
- At kunne indgå i tværfagligt udviklingssamarbejde
- At kunne indgå i kortlægningen af arbejdsprocesser og værdistrømme
- At kunne indgå i udarbejdelsen af fx business cases og gevinstrealiseringsplaner
- Brugerrejser og servicedesign
|
|
Innovation
Kompetencer til at bidrage og til at drive den forandring,
som udviklingen og implementeringen af de digitale løsninger fører til
Det kan være nødvendigt at have:
- Kendskab til nye teknologiske muligheder og trends
- Kompetencer til at kunne se de nye muligheder i teknologien ift. brugernes hverdag og behov
- Kompetencer til at skabe forandring
- Kompetencer til brugerrejser og servicedesign
|
|