Skip to main content
HR

Det digitale kompetencehjul

Inspiration til, hvordan I kan arbejde med digitalisering i workshops og møder

Det digitale kompetencehjulet beskriver digitale kompetencer, der er praksis- og anvendelsesorienteret. Kompetencehjulet er tænkt som et udgangspunkt for dialog og selvvurdering af teamets digitale kompetencer – ingen medarbejder-/ledergruppe skal kunne alt i kompetencehjulet. Vi skal få en forståelse for hvad digitale kompetencer er – andet end at kunne anvende teknologien.

Kompetencehjulet indeholder fire kompetencedimensioner – hver indeholdende tre underområder. Kompetencehjulet er generisk, det vil sige, at det i princippet skal dække digitale kompetencer for alle medarbejdergrupper. Det betyder, at nogle elementer er relevante for nogen, men ikke for andre, og at der er kompetencer, som nogen skal mestre til fulde, mens andre kan nøjes med et mere grundlæggende niveau.

Det digitale kompetencehjul er oprindeligt udviklet af KL og er her tilpasset til dialog og vurdering af medarbejderes og lederes digitale kompetencer på SDU.  


Kompetencehjulets 4 dimensioner

Læs mere

Kompetencehjulets 12 underområder

Læs mere

Sidst opdateret: 07.11.2024