Det digitale kompetencehjul
Inspiration til, hvordan I kan arbejde med digitalisering i workshops og møder
Det digitale kompetencehjulet beskriver digitale kompetencer, der er praksis- og anvendelsesorienteret. Kompetencehjulet er tænkt som et udgangspunkt for dialog og selvvurdering af teamets digitale kompetencer – ingen medarbejder-/ledergruppe skal kunne alt i kompetencehjulet. Vi skal få en forståelse for hvad digitale kompetencer er – andet end at kunne anvende teknologien.
Kompetencehjulet indeholder fire kompetencedimensioner – hver indeholdende tre underområder. Kompetencehjulet er generisk, det vil sige, at det i princippet skal dække digitale kompetencer for alle medarbejdergrupper. Det betyder, at nogle elementer er relevante for nogen, men ikke for andre, og at der er kompetencer, som nogen skal mestre til fulde, mens andre kan nøjes med et mere grundlæggende niveau.
Det digitale
kompetencehjul er oprindeligt udviklet af KL og er her tilpasset til dialog og
vurdering af medarbejderes og lederes digitale kompetencer på SDU.