De 4 dimensioner
Anvendelse - Teknologiforståelse - Formidling og kommunikation - Udvikling og implementering
Dimensionen AnvendelseAnvendelseskompetencer er en generel kompetence, som er relevant for alle. Det er meget forskelligt, hvilke systemer og data de enkelte fagområder benytter sig af, men fælles er det, at alle skal have gode anvendelseskompetencer indenfor deres arbejdsområde. Anvendelseskompetencer har tre underområder:
|
|
Dimensionen TeknologiforståelseTeknologierne fungerer bedst, når man forstår, hvad der sker i samspillet mellem teknologierne, fagligheden, kerneopgaven, processerne og de mennesker, der anvender eller berøres af teknologierne. Denne forståelse er vigtig, når man skal vurdere, hvor og hvornår og i forhold til hvem teknologierne giver mening – og hvornår de ikke gør. Teknologiforståelsen er også vigtig for at forstå de udfordringer, teknologien skaber og bidrage til at løse dem, samt at se de muligheder, teknologien giver, for at løse opgaverne på nye måder. Teknologiforståelse har tre underområder:
|
|
Dimensionen Formidling og kommunikationKommunikation sker i stadig stigende grad via digitale platforme. Samtidig udgår meget kommunikation fra medarbejdere, der ikke er specialiseret i kommunikation. Derfor er kompetencer omkring digital kommunikation og formidling nødvendige at fokusere på. Formidlings- og kommunikationsdimensionen handler grundlæggende om at kunne kommunikere digitalisering og teknologiske muligheder til andre. Det handler om at kunne kommunikere, hvordan digitale løsninger skal anvendes, om at kunne anvende digital kommunikation og om at kunne vurdere de forskellige muligheder for almindelig kommunikation vha. digitale løsninger. Formidling & kommunikation har tre underområder:
|
|
Dimensionen Udvikling og implementeringDe fleste bliver jævnligt involveret i implementering af digitale løsninger og teknologier. Alle har andel i at bidrage til at drive den forandring, som udvikling og implementering af ny teknologi tilfører. Tidlig og løbende inddragelse af kollegaer og andre interessenter i udvikling, planlægning og implementering er ofte vigtig for løsningers kvalitet, accept og effektivitet. Nogle deltager og bidrager med deres faglige viden og indsigt. Andre indgår mere specifikt i styringen af udviklingen og implementeringen. Udvikling og implementering har tre underområder:
|