Skip to main content
HR

Kompetencehjulets 4 dimensioner

Anvendelse - Teknologiforståelse - Formidling og kommunikation - Udvikling og implementering


Dimensionen Anvendelse

Anvendelseskompetencer er en generel kompetence, som er relevant for alle. Det er meget forskelligt, hvilke systemer og data de enkelte fagområder benytter sig af, men fælles er det, at alle skal have gode anvendelseskompetencer indenfor deres arbejdsområde.

Anvendelseskompetencer har tre underområder:

  • Brugerkompetencer
    Handler om at have kompetencer til at kunne anvende de digitale løsninger, systemer, programmer og redskaber, der er nødvendige i ens arbejde.

  • Dataanvendelse
    Handler om at have kompetencer til at have overblik over data: Hvor data, man skaber, indgår; Hvad god data er; Hvordan man skaber god data.

  • Data- og Informationssikkerhed 
    Handler om at kunne omgås data på en god og forsvarlig måde.

Dimensionen Teknologiforståelse

Teknologierne fungerer bedst, når man forstår, hvad der sker i samspillet mellem teknologierne, fagligheden, kerneopgaven, processerne og de mennesker, der anvender eller berøres af teknologierne. Denne forståelse er vigtig, når man skal vurdere, hvor og hvornår og i forhold til hvem teknologierne giver mening – og hvornår de ikke gør. Teknologiforståelsen er også vigtig for at forstå de udfordringer, teknologien skaber og bidrage til at løse dem, samt at se de muligheder, teknologien giver, for at løse opgaverne på nye måder.

Teknologiforståelse har tre underområder:

  • Teknologi, faglighed og mennesker 
    Handler om at have kompetencer til at vurdere digitaliseringen iht. faglighed og de mennesker, der møder ens faglighed.


  • Teknologivurdering 
    Handler om at have kompetencer til på baggrund af faglighed at vurdere den teknologi, der kunne være relevant for ens område.


  • Retssikkerhed og etik 
    Handler om at kunne se de retsmæssige og etiske perspektiver i det som teknologier medfører.

 

Dimensionen Formidling og kommunikation

Kommunikation sker i stadig stigende grad via digitale platforme. Samtidig udgår meget kommunikation fra medarbejdere, der ikke er specialiseret i kommunikation. Derfor er kompetencer omkring digital kommunikation og formidling nødvendige at fokusere på.

Formidlings- og kommunikationsdimensionen handler grundlæggende om at kunne kommunikere digitalisering og teknologiske muligheder til andre. Det handler om at kunne kommunikere, hvordan digitale løsninger skal anvendes, om at kunne anvende digital kommunikation og om at kunne vurdere de forskellige muligheder for almindelig kommunikation vha. digitale løsninger.

Formidling & kommunikation har tre underområder:

  • Digital kommunikation 1:mange 
    Handler om at have kompetencer til at kommunikere til mange brugere - fx via hjemmesider, LinkedIn, X.

  • Digital kommunikation 1:1 
    Handler om at have kompetencer til at kommunikere en-til-en via forskellige digitale kanaler - fx mails, chat, Teams.

  • Formidling til kollegaer og andre brugere 
    Handler om at have kompetencer til at formidle digitalisering – hvad det er, og hvordan det kan bruges.
 

Dimensionen Udvikling og implementering

De fleste bliver jævnligt involveret i implementering af digitale løsninger og teknologier. Alle har andel i at bidrage til at drive den forandring, som udvikling og implementering af ny teknologi tilfører. Tidlig og løbende inddragelse af kollegaer og andre interessenter i udvikling, planlægning og implementering er ofte vigtig for løsningers kvalitet, accept og effektivitet. Nogle deltager og bidrager med deres faglige viden og indsigt. Andre indgår mere specifikt i styringen af udviklingen og implementeringen.

Udvikling og implementering har tre underområder:

  • Implementering og anskaffelse 
    Handler om at- have kendskab til de metoder, man anvender i  anskaffelses- og implementeringsprocesser for at kunne indgå meningsfuldt i dem og bidrage med faglighed og erfaringer.


  • Udvikling 
    Handler om at have kompetencer til at have en aktiv og styrende rolle i udviklings- og implementeringsprocesser.


  • Innovation 
    Handler om at have kompetencer til at bidrage og til at drive den forandring, som udviklingen og implementeringen af de digitale løsninger fører til.

Sidst opdateret: 09.04.2025