Skip to main content
HR

Organisering af arbejdsmiljøarbejdet

Principper for organisering:

  1. Hensyn til arbejdets karakter og organisering, herunder arbejdets art, farlighed, risici og øvrige arbejdsmiljøfaktorer (positive såvel som negative).
  2. Hensyn til universitetets organisering og geografiske forhold
  3. Andre hensyn der påvirker arbejdsmiljøopgaverne.

Arbejdsmiljøorganisationen har tre niveauer: 

Det lokale niveau på institutter på fakulteterne og områder i Fællesadministrationen udgøres af arbejdsmiljøgrupper, der består af en udpeget arbejdsmiljøleder og en valgt arbejdsmiljørepræsentant samt eventuelle undervisningsmiljørepræsentanter (valgte studerende).
På institutter og områder, hvor arbejdsmiljøet er komplekst (fx pga. instituttets eller områdets størrelse, laboratorier og/eller værksteder), kan arbejdsmiljøgrupperne understøttes af lokalarbejdsmiljøudvalg.
Ved mindre enheder inden for et hovedområde er det muligt at oprette en tværgående arbejdsmiljøgruppe.

I campusbyerne udenfor Odense er der koordinerende Campusarbejdsmiljøudvalg (CAMU) med repræsentanter fra tilstedeværende hovedområder. 

På alle hovedområder – SDU’s fem fakulteter og Fællesadministrationen – er der koordinerende arbejdsmiljøudvalg (FAMU).

På universitetsniveau udgør Hovedarbejdsmiljøudvalget (HOAMU) arbejdsmiljøorganisationens øverste niveau.

Få mere information om arbejdsmiljøorganisationens opbygning i Lokalaftale om organisering af arbejdsmiljøarbejdet på SDU [link er på vej] og det tilhørende bilag, der uddyber lokalaftalen [link er på vej].

Se AMG på SDU

Læs mere

Se FAMU på SDU

Læs mere

Se CAMU på SDU

Læs mere

Se HOAMU på SDU

Læs mere

Sidst opdateret: 08.10.2024