Skip to main content
HR

Sådan tids-/timeregistrerer du i mTIME

Vejledning til ansatte på SDU der registrerer tid

 

mTIME er :

  • SDU's  digitale tidsregistreringssystem for dem, der ifølge loven skal tidsregistrere

  • SDU's  digitale timeregistreringssystem for timelønnede (DTAP)

  • SDU's  digitale timeregistreringssystem for VIP- og TAP-medarbejdere, der skal opfylde de eksterne krav om timeregistrering på forskningsprojekter

mTIME hjælper enhederne med at:

  • Opfylde betingelser fra bevillingsgiver (projekter)

  • Påminde om udfyldelse og godkendelse pr. mail (godkendelse pt kun for projektregistrerende)

  • Hente data fra SDU HCM i forhold til ferie

  • Arkivere timesedlerne - de er i samme system og opfylder dermed dokumentationskrav 

     


Navigationsseddel

Arbejdstidsregistrering

Medarbejder

Denne navigationsseddel guider dig, som skal registrere arbejdstid, igennem mTIME.

FASE

FORKLARING

NAVIGATION

Log in på mTIME: 
https://mtime.sdu.dk/login

Når du benytter en SDU-computer, vil du automatisk blive logget på mTIME 

 

Vælg rækker til oversigten

Tryk på Vælg fraværstype/projekt for at tilføje de relevante rækker til din oversigt

 

 

 

Sæt flueben ved de fraværstyper som er relevant for dig.

Tryk derefter på krydset

De udvalgte aktiviteter vil nu blive vist i din oversigt

 

 

Vælg periode

Skift perioden så du kan se en hel måned ad gangen

 

 Registrering af arbejdstid

 Hver dag omkring midnat vil mTIME automatisk udfylde din arbejdsdag med din dagsnorm (37 timer om ugen = 7,4 timer pr. dag), hvis du ikke selv har registreret timer inden da.

Ønsker du at ændre antallet af timer på en specifik dag, skal du først slette det autoudfyldte antal timer (tryk Enter for at fjerne taleboblen), tast derefter det korrekte antal timer.

Du kan vælge en anden måned i kalenderen i venstre side


mTIME regner i timer/hundrededele og du skal derfor omregne dine timer fra timer/minutter.

Omregning af minutter

15

min

=

0,25

time

30

min

=

0,50

time

45

min

=

0,75

time

60

min

=

1,00

time

 

 Registrering af planlagt fravær

 Planlagt ferie vil blive overført fra HCM (mTIME opdaterer hver 4. time)

 Hvis du ønsker at ændre din ferie, skal dette gøre i HCM

 

 Registrering af øvrigt fravær

 Fravær som sygdom og andet ikke planlagt fravær skal tastes manuelt i mTIME

Vælg den korrekte fraværstype og indtast antal af timer for fraværet.

OBS! Hvis fraværet er mindre end en normal arbejdsdag, skal timerne fordeles mellem arbejdstid og fravær. Den samlet tid må ikke overstige 7,4 timer dagligt.


 Tilføjelse af kommentar

Ønsker du at tilføje en kommentar til din registrering, kan dette gøres i venstre side. Stå i feltet til den pågældende dag.


Godkendelse af timer

Du skal godkende din timeseddel hver måned seneste den femte i måned, derefter låses timesedlen.

Gå til fanen ”Oversigt” under ”Opgørelse” i venstre side. Tjek at dine timer er korrekte og tryk derefter på ”Bruger godkend

Din leder skal ikke godkende din timeseddel.


 

 

 

Indsendelse af timer, digital godkendelse af anviser, udbetaling

Hvis du ikke kan logge på mTIME, via en SDU-computer/VPN-forbindelse, bedes du kontakte dtap-loen@sdu.dk

 

Navigationsseddel

Udfyld og indsend timeseddel

DTAP - Timelønnede

Udfyld din timeseddel og afsend til timelønskontrollant, med henblik på lønudbetaling.

Vær obs på følgende:

  • Brugergodkend først din timeseddel, når hele måneden er udfyldt
  • NB! Selvom du ikke har arbejdet i en given måned, så skal den tomme timeseddel stadigvæk sendes til godkendelse
  • Du skal bruge din arbejdsmail, har du ikke et password til din arbejdsmail kan du lave et på: password.sdu.dk
  • Du skal have opsat MFA (Multi factor authentication), dette kan gøres på mfa.sdu.dk. Derudover skal du have appen Microsoft Authenticator til din smartphone
  • For hjælp til password og MFA bedes du henvende dig til IT-service

FASE

FORKLARING

NAVIGATION

Log in på mTIME: 
https://mtime.sdu.dk/login

Her skal man logge ind med sin arbejdsmail og tilhørende kode.

 Vælg korrekt arbejdsprofil

Hvis du har flere ansættelser på SDU eller arbejder for flere forskellige omkostningssteder kan du skifte profil i nederste venstre hjørne via knappen ”Skift bruger"

 

Vælg  

Måned du ønsker at indsende timer for

 

I ”Periode” feltet øverst kan man vælge at se hele måneden i stedet for kun pr. ugebasis

 

Find analysenummer/numre

Det skal du kun gøre én gang 

Tryk "Fraværstype/projekt"

Sæt flueben ud for de analysenumre du skal bruge

Du må ikke vælge ”Arbejdstid/Working time”

Hvis du ikke arbejder på projekt:

Hvis du arbejder på projekt:

 

 

 

Tast dine timer 

Tryk på den lille blyant
under hver dato

Komme/gåtid ud fra korrekte dato

Indsæt arbejdstid

Kun for HK og PROSA: Ved pålagt aften- eller Weekendarbejde skal du vælge ”planlagt med leder”

Vælg til sidst gem og luk

Overfør timer til analysenummer

Tast antal timer ud fra den dato og analysenummer du har lagt timer

Hvis du har arbejdet for flere  afdelinger/analysenumre på samme dag, så kan man fordele timerne imellem dem man har på sin timeseddel

 

 

 

 

 

Send dine timer til godkendelse

Timesedlen for måneden kan kun indsendes ÉN gang om måneden, så send ikke før måneden er slut.

Tryk på ”Oversigt” under ”Opgørelse”

 

Gennemse timeseddel og tryk ”Bruger Godkend

Dine timer indsendes nu til kontrol

 

 

 

 

Tjek at timesedlen er sendt til udbetaling 

Under “Opgørelse” og “oversigt” er også der, hvor du kan se, når din timeseddel er godkendt og sendt til udbetaling

Ved de røde cirkler kan du finde frem til den måneds timeseddel du vil finde.

På den blå linje kan du se, om du selv, kontrollanten og anviseren har godkendt.

 

 

Opfyld eksterne krav om timeregistrering på forskningsprojekter


 

Navigationsseddel

Projekttidsregistrering - Udfyld og indsend timeseddel

Medarbejder

Udfyld din timeseddel, godkend din timeseddel - derefter kommer den automatisk til godkendelse ved din personaleleder.

Vær obs på følgende: Brugergodkend først din timeseddel, når hele måneden er udfyldt

FASE

FORKLARING

NAVIGATION

Åbn mTIME

Log in på mTIME

Når du bruger en SDU computer med VPN-forbindelse, kommer du direkte ind i systemet.

 

 https://mtime.sdu.dk/login
Vælg

Måned du ønsker at indsende timer for

Man kan øverst vælge at se hele måneden i stedet for pr. uge

 

 

Find projektnumre

Fraværstype/projekt

Markér det/de projektnumre du ønsker at registrere timer på.

Det skal du kun gøre første gang, du skal registrere på en ny aktivitet på et projekt. 
 

 

Udfyldelse af timeseddel 

 Ferie/fravær:

 

 

 



Timeantal: 1628 årsnorm på SDU


Aktiviteter/Linjer

Timesedlen er opbygget således at man kan indtaste timer på generelt arbejde som svare til institutrelateret arbejde.

Under dette er der eksterne relaterede aktiviteter, som kobles til de eksterne projekter du er tilknyttet.
(Hvis du mangler nogle aktiviteter, bedes du kontakte din projektøkonom).
Man kan også registrere på medfinansiering / Co-financing

OBS: Der kan forekomme yderligere, decentralt bestemte, registreringskrav på dit institut. Disse eventuelle krav indgår ikke i disse retningslinjer.

Integration mellem HCM og mTIME, således at planlagt ferie i HCM fremover automatisk bliver overført til timesedlerne i mTIME. Hvis der ønskes ændringer til den planlagte ferie, så skal dette indmeldes i HCM.
Øvrigt fravær såsom sygdom og andet ikke-planlagt fravær skal fortsat tastes manuelt i timesedlen i mTIME.

Man kan på timeseddel udfylde al den tid man arbejder, dog må projekttimerne maksimalt udgøre 100% normtid på årsbasis 

Hvis du arbejder mere end den årlige normtid, 
skal din arbejdstid stadig registreres. De resterende timer, udover normtiden, skal registreres på ”Generelt arbejde” – Derved er der dokumentation for din faktiske arbejdstid jf. den nye EU-lovgivning med tidsregistrering.

 

Brugergodkend

Når alle timer er tastet, tryk på ”oversigt” under ”opgørelse”

Timesedlen for måneden kan kun indsendes ÉN gang, så send ikke før måneden er slut

Gennemse timeseddel og tryk ”Bruger Godkend”

Din timeseddel er nu godkendt og sendes videre til godkendelse ved din personaleleder

 

 

 

Support

Ved fejl i Ferie fra HCM

 

Ved manglede aktivitet / eksternt projekt

Ved problemer med det tekniske i mTIME systemet

Ret fejlen i HCM eller kontakt din HR ansvarlig på instituttet.
Data fra HCM opdateres i mTIME hver 4. time.

Kontakt din Projekt Økonom på instituttet


Kontakt mtime-support@sdu.dk

Tilbage til siden Eksterne projekter (Økonomi serviceside)

 

Implementeringen for tidsregistrerende og timelønnede (DTAP) på SDU er i gang, og der vil løbende ske udvikling og forbedring.
Ansatte på eksterne projekter registrerer allerede timer i mTIME.

Sidst opdateret: 28.11.2024