Skip to main content
HR

Ansættelse af internationale medarbejdere

 

Statsborgere fra EU/EØS-lande skal ikke have en opholds- og arbejdstilladelse for at arbejde i Danmark. 

Ved ophold på mere end 3 måneder, skal medarbejderen registrerer sig ved og søge om et EU-opholdsdokument og CPR-nummer.
Dette er nødvendigt, for at få skattekort, bankkonto og MitID.

Lifeindenmark.dk har lavet en checkliste, der giver et godt overblik over ansøgnings-og registreringsprocessen.

Statsborgere fra ikke EU-lande skal som udgangspunkt have en opholds- og arbejdstilladelse inden de kan påbegynde arbejdet på SDU. 
Det er derfor vigtigt, at det i god tid inden ansættelse afklares om der skal søges om opholds- og arbejdstilladelse og at det sikres at der er afsat tid til denne proces.

 

 

Der gælder særlige regler for medarbejdere på SDU, der opretholder deres bopæl i udlandet men arbejder fysisk i Danmark.  
Som grænsegænger vil der være nogle praktiske ting såsom sygesikring, social sikring, skatteforhold osv. der skal håndteres anderledes.

Husk derfor altid at informere ISO hvis en medarbejder bor i et andet land end Danmark under ansættelsen.

Find mere info på lifeindenmark.dk og pendlerinfo.dk.

Ved ansættelse af internationale medarbejdere er det vigtigt, at anmodning om ansættelse sker i god tid inden startdatoen.

Ikke-EU-borgere der skal søge opholds- og arbejdstilladelse, skal gerne have et ansættelsesbrev 1,5-2 måneder inden start, for at sikre, at der er tid til at søge relevante tilladelser. 

Selvom der ikke skal søges opholds- og arbejdstilladese, er det vigtigt, at der afsættes tid til at den nye medarbejder kan finde et sted af bo i Danmark og har tid til at planlægge sin flytning - også for evt. medfølgende familie. 

Vigtige overvejelser ved internationale rekrutteringer:

  • Hvor skal medarbejderen arbejde?
    i Danmark, fra hjemlandet eller fra et andet land?

  • Skal der søges opholds- og arbejdstilladelse?
    kan det nås i god tid inden ansættelsesstart?

  • Hvor bliver medarbejderen social sikret og beskattet (hvis ikke vedkommende flytter til DK)?
    hvad er medarbejderens bopælsland og arbejdsland?
    har medarbejderen andre ansættelser?
    er medarbejderen kvalificeret til forskerskat?

  • Hvem betaler evt. udgifter til gebyr for ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse, flytteomkostninger, socialsikringsgebyr?

  • Har medarbejderen familie der skal med?

Husk at informere SDU HR og ISO om hvilke aftaler der er lavet - inden ansættelsen!



Sidst opdateret: 21.11.2024