Deltagere
4 forskere fra samme fakultet, der udvælges i tæt samarbejde med fakultetets kommunikationsmedarbejdere.
Formål
At give forskerne konkrete råd til at formidle sin forskning ud via pressen i interviews til tv, radio eller artikel på en god måde for både eksperten og mediet. Derudover skal kurset give deltagerne indblik i pressens tankegang og så bliver det klargjort, hvilke muligheder SDU har for at hjælpe.
Varighed
4½ time. Der afholdes otte medietræninger om året, som skifter mellem fakulteterne.
Indhold
Efter en gennemgang af gode råd til et interview og den generelle dialog med pressen - lige fra journalisten ringer, til der ligger et færdigt produkt - øves der realistiske og velforberedte interviewsituationer igennem. De gennemgås efterfølgende i fællesskab med feedback fra både deltagere og undervisere. Der er bl.a. fokus på kropssprog, evnen til at formulere sig i et let forståeligt og samtidig overbevisende sprog og hvor godt man evner at bringe sine budskaber i spil.
Efter træningen skal man som deltager gerne have fået mere mod på at stille op til interviews i pressen og samtidig have nogle konkrete råd og værktøjer til at udtale sig på en god måde for alle parter.
Tilmelding
Der er løbende drøftelser med fakulteterne om at få inviteret en lille gruppe SDU-forskere, der sidder med en interesse i at blive bedre til at formidle sin viden samt et forskningsfelt, der egner sig til medietræningen.
Ved interesse kan du skrive til presse@sdu.dk for at høre mere om de næste kurser.